Treinspotten Rotterdam
Het treinspotten in Station Rotterdam CS zal voornamelijk bestaan uit het Spotten van Reizigerstreinen!
Zowel treinstellen als getrokken treinen komen in aanmerking, waarbij de focus bij getrokken treinen op de Locomotief ligt!
Laatste foto update:
April 2023!
Reizigerstreinen
NS Loc type 186
Met logo Akiem
(Klik op de foto!)
Hier een overzicht van de NS loc's met logo van Akiem.
NS Loc type 186
ALPHA TRAINS
Je kan zeggen net te laat!
Dit is het nadeel van een groot station zoals Rotterdam CS. Je hebt geen overzicht, je moet een keus maken op welk perron jee gaat staan, met het risico dat je net op het verkeerde staat voor die goederentrein die voorbij komt of in dit geval de Alpha loc die achteraan de trein zit.
Maar zo houden we mooie uitdagingen!
Meer weten over Alpha Trains? Klik!
Alpha Trains (tot 1 januari 2010 bekend als Angel Trains International) is een van de drie grootste bedrijven voor de verhuur van spoorwegmaterieel in Engeland, die na de privatisering van British Rail een deel van het materiaal van British Rail overnamen. De andere twee grote verhuurbedrijven zijn Porterbrook en HSBC Rail. Angel Trains heeft circa 5000 railvoertuigen in bedrijf.
De maatschappelijke zetel bevindt zich in Londen, met lokale vestigingen in Antwerpen, Derby, Keulen, Madrid en Rome.
Angel Trains was lange tijd in handen van de Britse bank Royal Bank of Scotland, die Angel Trains in 1997 verwierf van Nomura Holdings. In juni 2008 werd Angel Trains verkocht aan de Australische investeringsmaatschappij Babcock & Brown Infrastructure, voor ongeveer 4,7 miljard euro.
In Nederland verhuurt Angel Trains TRAXX-locomotieven van het type F 140 MS2 aan de High Speed Alliance voor de exploitatie van de HSL-Zuid. In België verhuurt Angel Trains hetzelfde type F 140 MS2 TRAXX-locomotieven aan de NMBS als reeks 28.
Volgens Wikipedia
NS Loc type 186
IC Direct
(Klik op de foto!)
Hier een overzicht van de NS loc's in Grijs groen met NS logo! IC Direct!
Treinstellen
Eurostar
Meer weten over Eurostar? Klik!
De Eurostar is een hogesnelheidstreindienst die sinds 1994 Londen met Parijs en Brussel verbindt. De trein maakt gebruik van de Kanaaltunnel die onder het Kanaal door loopt. De treindienst maakt grotendeels gebruik van de mede hiervoor aangelegde hogesnelheidslijnen. Sinds 14 november 2007 is het Britse hogesnelheidsgedeelte van het traject ook voltooid en kan de Eurostar op volle snelheid de drie steden met elkaar verbinden.*
ICNG
ICNG staat voor InterCity Nieuwe Generatie.
Meer foto's met het onderwerp NS zijn te zien op mijn pagina Nederlandse Spoorwegen met een groot overzicht van de NS!
Meer weten over de ICNG?, Klik!
Intercity Nieuwe Generatie (afgekort ICNG, bijgenaamd Wesp] is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen van het type Coradia Stream worden ontworpen en gebouwd door Alstom, en zijn bedoeld voor het intercity-netwerk van NS. De treinen zijn bedoeld om ouder materieel als de oudste ICMm's en alle ICRm te vervangen, en ook om de groei van het aantal reizigers op te vangen. De treinstellen zullen worden ingezet op het hoofdrailnet, het klassieke spoorwegnet van NS, en ook op de HSL-Zuid, waar ze indirect de vervanger werden van de V250 bijgenaamd Albatros. *
SNG
Hier een foto van de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) hier met de nieuwe gele neus!
Klik hier om meer foto's te zien van dit type treinstel in Rotterdam CS!
Meer foto's met het onderwerp NS zijn te zien op mijn pagina Nederlandse Spoorwegen met een groot overzicht van de NS!
Meer weten over de SNG? Klik!
De Sprinter Nieuwe Generatie (afgekort SNG) is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen worden ontworpen en gebouwd door de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), die de treinen baseert op het Civity-platform. De treinen zijn vooral bedoeld om ouder treinmaterieel te vervangen (primair het Stadsgewestelijk Materieel), maar zijn mede bedoeld om de groei van het aantal reizigers op het Hoofdrailnet op te vangen.
De Sprinter Nieuwe Generatie heeft net als de Sprinter Lighttrain (SLT) een ruim interieur, met veel licht en ruimte, die worden gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen, waardoor brede bakovergangen ontstaan. Door de lage vloer is de trein gemakkelijker toegankelijk voor mindervaliden. De SNG is vanaf de zijkant onder meer te onderscheiden van de SLT door de schuine witte strepen aan de uiteinden.
Thalys
Klik op de foto!
Thalys is een netwerk van treindiensten op het hogesnelheidsnetwerk tussen Frankrijk, België, Nederland en Duitsland.*
*Volgens Wikipedia
Kijk hier voor meer foto's van de Thalys, Nederlandse Spoorwegen > treinstellen > Thalys
VRIM 2
Bij NS Treinmodernisering in Haarlem werd woensdag de eerste gemoderniseerde dubbeldekker van het type VIRM 2/3 gepresenteerd. De trein is voorzien van een nieuwe kleurstelling en heeft onder meer duurzame verlichting, een nieuw klimaatsysteem en USB-poorten in zowel de eerste als tweede klasse. De trein gaat deze week de dienstregeling in. *
Meer foto's met het onderwerp NS zijn te zien op mijn pagina Nederlandse Spoorwegen met een groot overzicht van de NS!
Meer weten over de VRIM 2?, Klik!
De dubbeldekkers uit de VIRM 2 en 3 serie werden tussen 2003 en 2005 in gebruik genomen en de eerste zijn dus inmiddels achttien jaar oud. In de komende twee jaar worden er 45 dubbeldekkertreinen (242 rijtuigen) volledig gemoderniseerd. Hierbij wordt volgens NS 99 procent van de trein hergebruikt of gerecycled. De investering in deze serie treinen bedraagt 400 miljoen euro en maakt deel uit van de 3,7 miljard euro die NS investeert in nieuwe en gemoderniseerde treinen.
Dubbele levensduur
“We zijn er trots op dat we onze dubbeldekkers een dubbele levensduur kunnen geven in eigen huis en dat dit op een nagenoeg volledig circulaire manier tot stand komt”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van NS. “Hiervoor ontvingen we onlangs uit handen van staatssecretaris Stientje van Veldhoven de circular award. Een enorme opsteker voor onze collega’s die dit met veel energie voor elkaar hebben gekregen.”
De vernieuwde dubbeldekkers zijn de eerste treinen in de nieuwe huisstijl van NS. Deze bestaat onder meer uit een donkerblauwe golf op een gele achtergrond. Het in de jaren zestig door Studio Dunbar ontworpen NS-logo heeft een prominentere plek gekregen. Hetzelfde bureau ontwierp ook de nieuwe huisstijl. Alle nieuwe en gemoderniseerde treinen die in de komende jaren op het spoor verschijnen, krijgen deze nieuwe huisstijl.
Kabelstraat
Naast een nieuw klimaatsysteem, duurzame verlichting en USB-poorten wordt de trein voorzien van camera’s in de trein en een frontcamera. De kabelbundels voor een deel van de treinen wordt in de onlangs geopende ‘Kabelstraat’ gemaakt. Collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt stellen hier de bundels samen die wel 20 km per rijtuig kunnen bevatten.
Hans Seegers, directeur NS Treinmodernisering: “Net als bij de ombouw van de 81 treinen (415 rijtuigen) uit de eerste serie VIRM, waarvan de laatste eind 2020 weer terug op het spoor kwam, wordt gewerkt volgens de lean principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Tot eind 2023 rolt hier iedere drie weken een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit.”*
Werktreinen
Tijdens het wachten van het vertrek van de SSN rit Rotterdam - Roosendaal komt de mooie Strukton onverwacht voorbij!