🇨🇭📷 Fototrip 2018 Zwitserland 📷🇨🇭
Het jaar 2018 is nog maar net begonnen of we gaan al op Fototrip!
Op 2 januari 2018 om 8.33 uur begint onze Fototrip 2018 in Utrecht CS, vandaar gaan we met de ICE met als eindbestemming Bergün/Bravuogn in Zwitserland.
Het doel is om de Rhätische Bahn in de winter te fotograferen, we hopen dat er sneeuw is.
Dit is dus ook het thema "De Rhätische Bahn in de Winter" (met sneeuw).
We hebben 1 nieuwe bestemming en 1 bijna nieuwe, nieuw is Alp Grüm en in Arosa zijn we in de jaren 90 geweest.
Het is de tweede maal dat we dit gaan doen, de eerste keer was in 2012 De Rhätische Bahn in de Winter.
Verder staan er bekende punten op het programma maar dan nu in de winteruitvoering. We reizen met een Interrailabonnement dus we kunnen overal naar toe.
Dag 3
Vandaag is het dag 3 van onze Fototrip 2018 en Alp Grüm is de nieuwe bestemming van deze Fototrip.
Ondanks het slechte weer is het best druk. Er worden veel foto's gemaakt. Het is een mooie locatie en de sneeuwbui maakt er iets speciaals van.
Je kan goed zien dat het spoor bijna een 360 graden draai maakt.
Dag 4
Het is dag 4 van deze mooie Fototrip 2018, vandaag gaan we naar Arosa, dus vanuit Bergün/Bravuogn via Chur (overstappen) naar het hoog (1775) gelegen Arosa.
Het gaat ons meer om de reis naar Arosa als om de plaats zelf.
Op de heenreis moeten we overstappen in o.a. Basel SBB, we hebben 10 minuten de tijd hiervoor. Maar ook nog een paar minuten om deze foto te maken van dit Oranje Re II 420 van de SBB 11109.
Bergün/Bravuogn is onze uitvalsbasis tijdens deze Fototrip 2018. Na een treinreis van meer dan 12 uur zijn we hier aangekomen, echt winter met veel sneeuw. Het plaatsje is eigenlijk autovrij in de winter met alleen wat plaatselijk verkeer.
Hier de aankomst foto's met het RhB station Bergün/Bravuogn en de RhB Ge 6/6 407 van het Bahnmuseum.
Dag 2
We zijn alweer vroeg op pad en de eerste foto's worden gemaakt van de binnenkomende trein in station Bergün/Bravuogn.
Dag 3
Vandaag gaan we naar een, voor ons, nieuwe bestemming Alp Grüm. We zijn ruim op tijd op het station Bergün/Bravuogn.
De inmiddels vertrouwde Goederentrein staat al te wachten. Wij wachten op de trein vanuit Chur richting Samedan.
Het is dag 3 van onze Fototrip 2018, we zijn op weg naar Alp Grüm als onze trein moet wachten hier in Bernina-Suot op de tegentrein en we de Sneeuwruimer zien.
In Station Chur moeten we voor de laatste maal overstappen, nu op een trein van de Rhätische Bahn.
We hebben een half uur de tijd, dus kunnen nog wat foto's maken van het Busstation in avondsfeer.
We nemen in de trein het Alvra-rijtuig. Hierin is een fotoafdeling waar alle ramen open kunnen zodat je foto's kan maken zonder weerspiegeling.
Onze trein naar Chur is ondertussen op een zijspoor gezet, maar het Panoramarijtuig is goed te zien op een van de foto's.
De fotouitrusting bevat ook een echte groothoeklens Nikon 14.0-24.0 mm f/2.8 naast de Tamron 24-70mm ook daar is iets van te zien bij de foto's van het Busstation.
Na de eerste fotostop in Wiesen en daarna Filisur zijn we onderweg naar Klosters. Dit gaat via Davos-Platz waar we moeten overstappen. Dus ook weer een fotomoment.
Behalve de Unesco-loc zien we hier een rangeertractor met reclame! De Tm 2/2 120 met aan één kant een reclameschot.
Hier een paar foto's van het Station Wiesen waarvan de volledige naam is Station Davos Wiesen.
Dit is het station waar je moet zijn als je het gelijknamige viaduct wilt fotograferen.
Nu nog alleen vanuit de trein de eerste foto's van Station Filisur maar later komen er meer.
Als eerste drie het Station Filisur, het bewijs dat er sneeuw is, de rijtuigen zitten flink onder en het hotel Grischuna in de avond.
Dag 2
We zijn al vroeg weer in Station Filisur, eerst op doorreis naar Wiesen en daarna terug uit Wiesen en vervolgens weer op weg naar Klosters.
Na de fotostops in Wiesen en Filisur en de overstap in Davos zijn we nu aangekomen in Klosters-Platz. We hebben onderweg al een flinke hoeveelheid sneeuw gehad en hier in Kloster sneeuwt het nog altijd.
Op de foto's is duidelijk te zien hoe hard het sneeuwt, het gevolg is dat de trein naar Davos niet meer rijdt wegens lawinegevaar en/of omgevallen bomen.
Wij moeten op een andere manier naar Bergün zien te komen.
Dag 1
Onderweg naar Chur rijden we in de vallende duisternis langs het Station Landquart en daar staat de RhB loc Ge 4/4/ II 611 net als tijdens onze Fototrip 2017 als eerst RhB loc van deze Fototrip.
Dag 3
Op weg naar Alp Grüm passeren we Ospizio Bernina, het weer wordt steeds slechter!
Dag 3
Op weg naar Alp Grüm moeten we overstappen in Pontresina.
Daar komt dit treinstel binnen duidelijk in winterse sferen.
Op de terugweg van Alp Grüm maken we een lunchstop in Pontresina met natuurlijk ook een moment voor een aantal foto's. Het sneeuwt nog steeds!
Een korte stop van onze ICE in Station Sargans geeft mij de gelegenheid om deze opname te maken van dit station met een vertrekkend SOB treinstel.
Dag 2
Op de weg terug na ons bezoek aan Klosters-Platz moeten we overstappen in Samedan, waar deze Ge 6/6 II 707 staat te wachten in de sneeuw.
Dag 3
Ook op dag 3 van onze Fototrip 2018 komen we in Samedan. Nu op weg naar Alp Grüm.
Het is dag 3 van deze Fototrip 2018 we zijn aangekomen in St. Moritz voor een fotostop.
RhB Station Surava is een goederenstation.
Maar ligt wel mooi aan de lijn naar Filisur, er staat altijd een rangeer tractor. Het station is gebouwd in de typische houten stijl van deze omgeving.
Hier, ook vanuit de trein, twee foto's van het Station Tiefencastel in de avond, gemaakt tijdens onze reis naar Bergün//Bravuogn.
Ook in Zürich moeten we overstappen, dus een klein foto moment. Dit is onze trein naar Chur.
Dag 1
De eerste foto's van het altijd mooie Landwasserviaduct. De eerste zijn vanuit de rijdende trein genomen op de heenreis. Zelfs met volle maan, vanwege de winter is het vroeg donker. Dus de ISO waarde moest flink omhoog om toch een goede foto te krijgen, dus flink wat ruis is het gevolg.
Vanuit het speciale fotorijtuig kunnen we goede foto's maken vanuit de rijdende trein, het raam naar beneden dus geen spiegelbeelden.
Er zijn ook twee foto's met de weerspiegeling van de trein in de ramen, een in "kleur" en een in zwart / wit.
Dag 4, Heenreis
Het is nog vroeg op deze dag 4 als we weer op het Landwasserviaduct rijden, we zijn op weg naar Arosa.
Het is erg nevelig maar de zon breekt bijna door.
Op de derde foto is heel goed het "Uitzicht punt Zuid" te zien, dit is ook in de winter goed bereikbaar!
Dag 4, Terugreis
We zijn op de weg terug naar ons hotel in Bergün/Bravuogn nadat we in Arosa zijn geweest.
Maar we zijn nog niet klaar vandaag, het Landwasserviaduct staat nog op het programma, vanuit het Station Filisur lopen we naar het "Uitzichtpunt Zuid".
Hier eerst de foto's vanuit de rijdende trein van het Landwasserviaduct op de terugweg.
Het is nog even flink ploeteren door de sneeuw naar het Uitzichtpunt Zuid, het pad is nog niet sneeuwvrij gemaakt.
Normaal zijn we hier in de ochtend om foto's te maken, nu is het aan het eind van een winterse dag, is toch anders en vroeg donker.
Het betekent dat al snel de ISO waarde omhoog moet, maar het zijn wel foto's met sfeer geworden. (Is persoonlijk natuurlijk)
Op de eerste foto is duidelijk het "Uitzichtpunt Noord" te zien boven het tunneltje! Ook te zien is het gebruik van 2 camera's met verschillende objectieven, 1 telelens en 1 groothoek, waarbij je de keus maakt de omgeving met een trein of een trein meer in detail en minder omgeving. Maar dat is op deze manier grotendeels opgelost.
Dag 5
Behalve het "Uitzichtpunt Noord en Zuid" hebben we zelf nog een Fotostandpunt ontdekt, tijdens onze Fototrip 2012 zijn we verkeerd gelopen en hebben we dit Fotopunt bij toeval ontdekt. Het is geen officieel Fotopunt zoals de andere twee, maar wel een mooie plek.
Ik noem dit Fotopunt dan ook "Near Landwasser"
We hebben ons opgesplitst, de ene fotograaf blijft hier en de andere gaat naar het officiele punt Zuid. We houden contact via onze portofoon. Zowel voor de veiligheid als voor het doorgeven als er een trein komt.
We krijgen bezoek tijdens deze foto sessie, ze hebben een Drone bij zich!
Dag 4
Als onderdeel van de reis naar Arosa komen we langs het Langwieser viaduct, ter hoogte van het Station Langwies.
Het Wiesenerviaduct is bijna net zo spectaculair als het Landwasserviaduct, in ieder geval makkelijker te bereiken. Zowel in de zomer als in de winter biedt het alles voor een mooie foto.