🇨🇭📷 Fototrip 2017 Zwitserland 📷🇨🇭
Ook dit jaar (2017) hebben we weer een Fototrip gemaakt naar Zwitserland.
Op het programma stond de Rhätische Bahn, dus Graubünden met overnachtingen in Davos en Samedan.
Het thema is dan ook, "De Rhätische Bahn in de zomer".
Het programma bestond uit het bezoeken van nieuwe maar ook bekende punten, zoals:
Landquart, Davos, Klosters, Wiesen, Filisur, Brusio en nog andere plaatsen.
In de erg mooie route Bernina Express is de beroemde Keerlus bij het plaatsje Brusio een van de hoogtepunten. Deze keerlus is in de open lucht en men kan hierdoor goed zien welk hoogteverschil er wordt overwonnen in een beperkt aantal meters.
Het geheel is een onderdeel van het Wereld Erfgoed van Unesco.
Ons eerste hotel van deze Fototrip 2017 was in Davos, precies tussen Platz en Dorf in.
Meteen na het inchecken in ons hotel in Davos zijn we met de "Gästekarte" gratis met de trein naar Kosters gegaan. De trein vertrekt vanuit Davos Platz en stopt ook in Davos Dorf en gaat dan verder naar Klosters.
Dus even tijd om een paar foto's te maken van een aankomende korte goederentrein met tankwagens.
De RhB Ge 6/6 II 702 is de locomotief.
Als we in Graubünden zijn voor een Fototrip is Station Filisur altijd een vast onderdeel.
Het is een klein gezellig station en best druk doordat er twee lijnen samenkomen (vanuit Davos en vanuit Chur) richting het Albula gebergte, is het een leuk station met in verhouding veel verkeer, ook komen er goederentreinen.
Vaste treinen die er komen zijn de Glacier- en de Bernina Express.
In Klosters zien we gelijk een voor ons nieuwe Reclameloc. De tweede van vandaag na de eerste in Landquart gezien te hebben. Dus deze Fototrip begint goed!
Het station Landquart is onze eerste fotostop van deze Fototrip 2017.
Het leuke van dit station is dat er zowel de SBB als de RhB komen. Dus voldoende mogelijkheden om een foto te maken.
Ook is er een depot van de RhB maar dat is wat moeilijker bereikbaar (voor zover ik weet).
Verder valt het op dat de rangeerloc's nog zoveel roet uitstoten.
Op de terugweg van ons bezoek aan de Keerlus bij Brusio hebben we de stop ingepland bij dit station Ospizio Bernina op het hoogste punt van de Bernina lijn.
Omdat we met de auto zijn moest er eerst nog een flinke afdaling gemaakt worden (hoogte verschil 100 meter) te voet met de fotouitrusting.
Het is onze tweede kennismaking met dit station nadat we hier ook al keer in de winter zijn geweest tijdens onze Fototrip 2012.
Dit station Samedan is een gezellig station, overzichtelijk, met aan de linkerkant verkeer vanuit één richting en aan de rechterkant verkeer vanuit twee richtingen (Pontresina en St. Moritz).
Ook is er een depot. Genoeg te zien dus, personen-en goederenverkeer.
We zijn hier al een keer in de winter geweest tijdens onze Fototrip 2012. Voor deze Fototrip 2017 hebben we hier een fantastisch hotel geboekt redelijk dicht bij het station.
Het station Preda is momenteel één grote bouwplaats vanwege de aanleg van de tweede Albulatunnel. Dus hier geen fotomoment.
Wel een foto om een indruk te geven van de bouwactiviteiten.
De fotostop op dit station Reichenau-Tamis is de laatste van deze Fototrip 2017. Hierna gaan we verder op weg naar huis met een stop in Karlsruhe.
We kennen dit station van onze Fototrip 2016 toen hebben we hier onze eerste fotostop gehouden en die is toen goed bevallen. Dankzij de splitsing die het station heeft met een lijn naar Disentis / Munster en een lijn naar Filisur en verder is er vrij veel verkeer.
Vlak bij Bergün/Bravuogn.
Onze laatste dag van de Fototrip 2017 staat in het teken van (voorzichtig) opweg naar huis. Vanuit Samedan via de Albulapas opweg naar het Landwasserviaduct. Tijdens onze rit over de Albulapas komen we vlak bij Bergün dit mooie fotopunt tegen.
Het enige nadeel is dat we het niet kennen dus we weten niet waar de trein vandaan komt. Maar wegens tijdgebrek kunnen we niet al te lang blijven.
Toch is het een mooi punt.
Om het Landwasserviaduct te fotograferen heb je de keuze uit minimaal drie fotopunten.
1. Beneden bij de voet van het viaduct (Bruckenpfeiler), makkelijk bereikbaar vanaf de parkeerplaats, rechtdoor lopen redelijk vlak, klaar.
2. Het Uitzichtpunt Noord, vanaf de parkeerplaats rechtdoor lopen en de borden volgen "Fotopunt". Maaaar een echte klim! en persoonlijk vind ik het uitzicht beperkt omdat je de trein maar beperkt ziet, WEL mooi uit de tunnel uit- ingang zien komen rijden.
3. De derde optie Uitzichtpunt Zuid is echt de moeite waard en vanaf station Filisur goed bereikbaar, (zie foto) 25 minuten lopen ook in de winter met prachtig overzicht. alleen niet de echte tunnelingang.
"Bruckenpfeiler"
Dit is toch wel een heel speciaal iets, en eigenlijk een "must" voor iedere treinliefhebber die iets heeft met Zwitserland.
Hier een paar foto's gemaakt vanaf hetzelfde punt met de Telelens en de Groothoeklens.
Hierbij gaat het er om, wat is je voorkeur, de trein op het viaduct of het landschap?
Op een andere foto is weer de Gele dieselloc Gmf D3 te zien net ná het Landwasserviaduct, en daarboven kan je het Uitzichtpunt Noord zien! (boven het houtenhek).
Uitzichtpunt Noord
Het officiële Uitzichtpunt Noord laat goed de tunnel in-uitgang zien en een stukje spoor vóór het viaduct.
Uitzichtpunt Zuid
Hier de foto's gemaakt vanaf het officiële Uitzichtpunt Zuid.
Zoals de foto's laten zien, echt een overzichtsfoto, natuurlijk afhankelijk van het gebruikte objectief, maar zeer beslist de moeite waard en goed bereikbaar.
Vlakbij het Landwasserviaduct is er nog een imposant viaduct, het Wiesener viaduct, dat ook over het riviertje de Landwasser gaat.
Ook dit Wiesener viaduct hebben we al meerdere malen bezocht maar ook dit jaar stond het op het programma. Vanaf ons fotopunt net boven het station Wiesen zag ik dat er een nieuw fotopunt is aangelegd aan de kant van Filisur, dus het viaduct overlopen!
Je krijgt vanaf dit punt een mooi overzicht van het viaduct met de trein op ooghoogte.