18 maart 2023 de nieuwe website is online!  Er zijn meer dan 4000 (nieuwe) foto's gepubliceerd!

🇨🇭📷 Fototrip 2016 Zwitserland 📷🇨🇭

Fototrip 2016 Openingsfoto Gr 0001

Onze Fototrip 2016 naar Disentis/Munstér heeft een aantal erg mooie foto's opgeleverd. Het doel van deze Fototrip 2016 is om nog een keer naar Wassen te gaan voordat de nieuwe Gotthardtunnel open gaat. We zijn hier geweest met onze Fototrip 2014.

Het thema is dan ook, "Wassen nu het nog kan".

Verder zijn we geweest in bekende plaatsten zoals Chur en Zürich, nieuw was onze Fotostop in Göschenen en Reichenau-Tamis.

Deze plaatsen waren tussenstops op weg naar de plaats van bestemming. Zoals Zürich een overstap / fotostop was van de nachttrein naar de trein naar Chur (Fotostop) en dan verder met de RhB naar ons hotel in Disentis/Munstér. Met de Fotostop in Reichenau-Tamis.

We hebben deze trip geheel met de trein gemaakt, we vertrokken met de nachttrein vanuit Utrecht en natuurlijk ook weer zo terug.

Dag 1

Onderweg

De eerste foto's van deze Fototrip 2016, die begint op een, voor ons, vreemd tijdstip. Ik ga 's avonds na het eten van huis, met de bus naar het station daarna met de de trein naar Utrecht CS.

De slaapcoupé en het ontbijt zijn te zien in de Nachttrein naar Zürich.

Station Andermatt

Dag 3

Om vanuit ons hotel in Disentis/Munstér naar Wassen te komen moeten we een mooie reis maken via de OberAlppass en Andermatt naar Göschenen, dan nog een klein stukje met de bus.

Maar hier dus de foto's van het MGB station Andermatt. Met de klassieker vanuit de trein op hoogte waardoor je mooi de layout kunt zien van het station en hoe Andermatt in een dal tussen de bergen ligt.

Station Arth-Goldau

Dag 4

Dit bezoek viel tegen omdat er gewerkt werd op een gedeelte van het station, dus we zijn hier kort gebleven en naar Luzern gegaan.

Station Basel Bad Bf

Dag 2

Het is 06:50 uur van de tweede dag van deze Fototrip 2016 na een redelijke nacht in onze slaapcoupé krijgen we ontbijt en zien we dat we in Zwitserland zijn, station Basel Bad Bf. Vanuit de rijdende trein genomen.

Station Chur

In Station Chur moeten we nogmaals overstappen, nu op de trein van de Rhätische Bahn, van Chur naar ons hotel in Disentis/Munstér. We doen de koffers in de bagagekluis en gaan lekker foto's maken, helaas is het slecht weer.

Station Disentis/Munstér

Dag 2

We zijn aangekomen in ons hotel in Disentis/Munstér. De reis tot nu toe was op het treinkaartje van de heenreis, van Rotterdam t/m Disentis/Munstér.

Ons hotel ligt op loopafstand van het station en zelfs met balkon met uitzicht op het station, mooier kan niet.

Dag 3

Het is dag 3 van onze Fototrip 2016, op het programma staat Wassen. We hebben een online treinkaartje gekocht en gaan met de trein naar Andermatt, daar overstappen en naar Göschenen en dan met de bus naar Wassen. Het is mooi weer.

Station Erstfeld

Dag 4

We hebben maar een korte stop hier in Erstfeld, wel even de Railpool op de fotogezet, en 3e Re 4/4II 11163 is nog steeds actief hier in de Gotthardbahn, (zie ook de Fototrip 2014).

We zijn eigenlijk op weg naar huis! We kunnen onbeperkt uitstappen maar moeten wel op de lijn naar Zurich blijven!

Station Göschenen

Dag 3

Dit station Göschenen is nieuw voor ons als Fotopunt. Komende vanuit Andermatt maak je een mooi indrukwekkend tochtje naar beneden naar dit station met de tunnel in-uitgang. Op het voorplein stoppen de bussen en de MGB, we moeten de bus naar Wassen hebben en het is doorlopen om hem te halen, dus geen foto moment. Dat komt later wel.

Dag 4

Nogmaals, we zijn op weg naar huis, maar kunnen regelmatig de trein verlaten voor een Fotostop! Nadat we hier gisteren al zijn geweest op weg naar Wassen, maar dat was alleen om over te stappen op de bus, blijven we nu langer, onze eerste Fotostop van deze dag 4.

Station Landquart

Dag 2

Dit is dag 2 maar ook de eerste dag dat we actief foto's gaan maken.

Dag 1 was de nacht in de trein, nu zijn we onderweg naar ons hotel in Disentis/Munstėr, op dit moment rijden we langs Landquart, foto's uit de rijdende trein genomen.

Station Luzern

Dag 4

Station Luzern is altijd goed voor een paar Reclameloc's en ook nu weer hebben we een aantal op de plaat kunnen vastleggen.

We gaan hier in Luzern nog een keer lekker eten en dan zit deze Fototrip 2016 erop! We moeten de Nachttrein in Basel halen, maar vanwege de veiligheid zijn de camera's opgeborgen in Basel.

Station Oberalppass

Dag 3

De regen op de dag van aankomst zorgde voor verse sneeuw op het hoger gelegen gedeelte van de tocht naar Andermatt, bijzonder mooi om te zien!

Station Reichenau-Tamis

Dag 4

Dit station Reichenau-Tamis is bijzonder geschikt voor een foto, gelegen in een bocht en een splitsing naar twee bestemmingen zorgt voor een flink aanbod van treinen.

Station Wassen

Dag 3

Hier de foto's gemaakt op of nabij het echte Station Wassen, vanaf hier kan je de Wattinger Kurve goed zien liggen en fotograferen, je ziet dus de treinen tweemaal.

Station Zürich

Dag 2

We zijn aangekomen in Station Zürich en moeten overstappen vanuit onze Nachttrein naar de ICE naar Chur. We hebben niet veel tijd, maar tijdens het lopen kunnen we toch nog wel een foto maken.

🇨🇭📷 Fotostandpunten 📷🇨🇭

🇨🇭📷 Wattinger Kurve 📷🇨🇭

Het meest spectaculaire Fotopunt bij Wassen is natuurlijk de Wattinger Kurve!

Dit is de bocht op het laagste niveau (van de drie waar Wassen zo beroemd om is) hier is de tunnel in-uitgang en een traject naar de volgende tunnel.

Je mag hier vrij staan en er zijn voldoende punten om je plekje te vinden, direct naast het spoor of juist iets hoger.

Soms is het druk en soms is het stil qua Spotters, maar treinverkeer is er altijd.

🇨🇭📷 Wattinger Kurve, Uit de trein 📷🇨🇭

Dag 4

Op weg naar huis, via diverse tussenstops (zie hierboven) rijden we in het mooie Panoramarijtuig van de SBB het Gotthardtraject. Na de eerste tussenstop in Göschenen passeren we Wassen en zien de Wattingen Kurve vanuit een ander perspectief, vanuit de trein. maar wel de herkenbare punten.