VSM Pagina

Openingsfoto VSM Terug naar Toen 0001

 

Voordat de Stoomloc's komen eerst even deze Ex NS ers.

Serie 200 rangeerloc nr. 225.

Serie 2200, 2233 en 2299.

 

 Baureihe 23

 

De locomotieven van de Baureihe 23 waren personentrein locomotieven van de Deutsche Bundesbahn en was bedoeld als vervanger voor de locomotieven uit de Pruisische serie P8. Vanaf 1950 zijn er 105 exemplaren van de nieuw ontworpen serie gebouwd. Deze locomotiefserie was de laatste die voor de DB gebouwd is, om precies te zijn, is de 23 105 de laatst gebouwde DB stoomloc (1959).

Ontstaan uit twee, in 1940 gebouwde, machines (BR 23 alt) die in de oorlog niet verder ontwikkeld werden, is deze naoorlogse machine van allerlei moderne snufjes voorzien. De locomotieven kregen gelaste frames, ketels en tenders, in tegenstelling tot de geklonken frames en ketels van de oudere DB-machines. Ook kregen de 23-ers een centrale smeerpers en een zogenaamde Heizdampf-regler.

Tot en met de 23 052 werden de locomotieven uitgevoerd met glijlagers, de latere locomotieven kregen rollenlagers (inclusief koppel- en drijfstanglagers). Verder waren alle locomotieven voorzien van de zogenaamde wendezug-steuerung, waarbij de machines in trek-duw-combinaties konden rijden.

DE VSM 23-ERS

De VSM bezit twee locomotieven van de Baureihe 23. De 23 071 en de 23 076, of kortweg de "71" en de "76".

De 23 076 kwam als eerste 23-er bij de VSM in 1976, gevolgd door de 23 071 in 1978. De 23 076 is na enkele jaren dienst ter zijde gesteld in afwachting van haar revisie. Zo heeft ze meer dan 20 jaar stil gestaan. In de zomer van 2007 is de machine geheel 'herboren' uit de revisie gekomen en om bij de VSM weer haar kilometers te gaan maken.*

* Volgens de mooie site van de VSM

 

 23071 

 

 

 23076

 

 
 Baureihe 44

 

De Baureihe 44 is een driecilinder eenheids-goederentreinlocomotief. Ze is ontworpen om treinen van 1200 ton over middelgebergtes te rijden, danwel 600 ton zware trein over steile spoorwegen. De eerste 10 machines zijn al in 1926 gebouwd, tegelijk met haar tweecilinder-zusje van de baureihe 43. Tussen 1926 en 1949 zijn er in totaal 1989 locomotieven van de Baureihe 44 gebouwd. Tot en met de aflossing door diesel en elektrische locomotieven was de 44-er de ruggegraat van het goederenverkeer.

De locomotieven hebben een maximale snelheid van 80 km/h. Vanwege hun enorme afmetingen en kracht verbruikten de locomotieven veel kolen en water. Om het voor het personeel makkelijker te maken zijn in 1958 32 locomotieven bij de DB en in 1963 91 locomotieven bij de DR omgebouwd tot oliestook. Zware stookolie diende dan als brandstof voor deze machines.

DE VSM 44-ERS

De VSM bezit thans twee locomotieven uit de Baureihe 44. Eén locomotief, de 44 1593-1 is afkomstig uit het voormalig Oost-Duitsland, de andere machine, de 44 1085, is een West-Duitse machine. Bijzonder is dat de 44 1085 een oliegestookte locomotief is. De VSM kent op de 44 1085 en de 50 0073-2 na, alleen kolengestookte machines.*

* Volgens de mooie site van de VSM

 

 Baureihe 50

 Locomotief Baureihe 50 nr. 50307

Locomotief Baureihe 50 nr. 50 0073-2

 Baureihe 52

 

 Baureihe 64