Er is hier steeds meer te zien via de diverse TABS!
Nederland, wat zal ik laten zien!
Mijn fotoarchief is ondertussen best groot en de ruimte op de website beperkt, dus maar een impulsieve selectie gemaakt uit foto's van o.a. Rotterdam, Delft, Amsterdam, mijn spotplek bij Nieuwerkerk a/d IJssel en Dordrecht.
Onder de Tab Nederland Algemeen zie je een aantal Fotoonderwerpen in Nederland
Onder de Tab Nederlandse Spoorwegen is per onderdeel véél meer te zien.
Voor alle onderwerpen geldt, klik op de Grote Foto, om meer te zien!
Nederland Algemeen
- Gouda
- Nederland Winter 2016 / 2017
- Nederland Winter 2019
- Nederland Zomer 2016
- Netkous
- Spoorwegmuseum
Gouda
Sinds de nieuwe winterdienstregeling van 2016 rijdt er vanaf Gouda naar Alphen a/d Rijn het FLIRT treinstel van R.Net.
Voor mij een reden om eens naar dit station Gouda te gaan.
Op deze koude heldere dag heb ik de FLIRT treinstellen 2010 t/m 2014 gezien in een erg mooie kleurstelling.
Klik op de foto om meer te zien!
Nederland Winter 2016 / 2017
Winter 2016-2017
Station Schollevaar
Ik hou er van om een echte winterse foto te maken, met de sneeuw duidelijk zichtbaar, eigenlijk flink afzien als fotograaf.
Jammer genoeg is het niet zo'n winter geweest in 2016 / 2017.
Dus deze foto is best uniek, en dat in dubbel opzicht, ten eerste toch een beetje winter en ten tweede omdat er normaal geen Thalys doorkomt in staton Schollevaar.
Klik op de foto om meer te zien!
Nederland Winter 2019
Winter 2019
Rotterdam CS
Hier een indruk van de eerste dag met sneeuw op 22 Januari 2019, tevens de dag met een record file melding van 2300km!
Op het Station Rotterdam CS is het erg rustig, veel meldingen van uitgevallen treinen dit terwijl ook de dienstregeling al is aangepast
De perrons worden “sneeuwvrij" gemaakt, op een erg amateuristische wijze met een sneeuwschop, niet modern met een veegmachine.
Wel staat er een Dieselloc (6433) paraat voor noodgevallen.
Klik op de foto om meer te zien!
Nederland Zomer 2016
Zomer 2016
Nederland, Rotterdam CS.
Een aantal slecht weer foto's gemaakt in de "Zomer 2016" in Roterdam CS
Netkous
Randstadrail.
Netkous.
Klik op de foto om meer te zien!
De Netkous is de populaire benaming voor het tussen 2004 en 2006 gebouwde tramviaduct in de Haagse wijk Bezuidenhout. Het viaduct ligt langs de Prinses Beatrixlaan en bevat ook een station: Beatrixkwartier.
Beschrijving Netkous ! Nieuwsgierig geworden Klik This slider is now closedNetkous ! Bedankt voor het kijken! This slider is now opened
Een belangrijk onderdeel van RandstadRail is de koppeling van het Haagse tramnet aan de Zoetermeer Stadslijn (voorheen deel van het NS-spoorwegnet). Om dit mogelijk te maken werd besloten een zijtak te bouwen van het Haagse semi-metro-traject ter hoogte van de hooggelegen halte Ternoot naar het NS-station Laan van NOI, waar het aansluit op de bestaande spoorlijn. Om de zakenwijk Beatrixkwartier beter te ontsluiten werd halverwege het viaduct een station gebouwd.
Voor de bouw kon beginnen is eerst het station Ternoot een paar honderd meter verplaatst, omdat er anders geen ruimte zou zijn voor de bocht CS-Beatrixlaan.
Zowel het viaduct als de erin geïntegreerde halte zijn ontworpen door Zwarts & Jansma Architecten. Het viaduct is opgebouwd uit een open buisvormige constructie, waardoor het kunstwerk associaties oproept met de structuur van een netkous. Door deze sterke constructie zijn relatief grote overspanningen mogelijk en kan het aantal kolommen beperkt blijven. De viaductsegmenten zijn ter plaatse gemonteerd, uit geprefabriceerde stalen ringen en buizen. Hiervoor werd bij het traject een tijdelijke montagehal gebouwd. In een speciale conserveringshal (opgebouwd uit zeecontainers) werden de viaductdelen voorzien van een beschermende coating.
Het viaduct wordt bereden door RandstadRail 3 en 4.
Een vergelijkbare netkousstructuur is in 2014 toegepast bij de Spoorbrug over de Dieze en The Royal Welshbrug in 's-Hertogenbosch, en wordt toegepast op het in 2016 te voltooien eindstation van de Erasmuslijn tussen Slinge en Den Haag Centraal.*
* Volgens Wikipedia
Spoorwegmuseum
Spoorwegmuseum, Utrecht.
Het Spoorwegmuseum in Utrecht is natuurlijk een must voor elke treinliefhebber!
Er is een uitgebreide mooie collectie locomotieven en ander spoorwegmaterieel ! Een goede foto maken is niet altijd even makkelijk vanwege de ruimte of liever gezegd het gebrek daaraan.
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Direct bij binnenkomst van de grootte tentoonstellingshal zie je deze Stoomloc op de stellage staan, de NRS 107.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Een andere mooie Stoomloc is deze "SS 13" van de Staats Spoorwegen (SS).
De oudste Stoomlocomotief van het Spoorweguseum!
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Een andere mooie Stoomloc is deze "Grote Groene" van de Staats Spoorwegen (SS).
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Hier enkele foto's van de Stoomlocomotief Nestor.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Ook de legendarische eerste Electrische Locomotief van de NS mag niet ontbreken in dit overzicht, de 1000, in dit geval de 1010.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
De serie 1100 is te zien in de eerste kleurstelling, de 1122 en later omgenummerd tot 1125.
Hier nog zonder botsneus.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
De NS serie 1200 is vertegenwoordigd met 3 uitvoering, de oorsprokelijke turqoise uitvoering met nr. 1201, de Blauwe uitvoering met nr. 1202
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Hier een impressie van de NS 2104.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Hier een serie foto's van de bekende Stoomloc 3737 en wel in een speciale uitvoering, wegens de 100 ste verjaardag is de loc. versierd met bloemen.
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Hier enkele foto's van het Electrische Treinstel "de Blokkendoos".
Klik op de foto om meer te zien!
Voor nadere informatie over de collectie en beschrijving van de locomotieven verwijs ik naar de website van het Spoorwegmuseum.
Nog voordat je door de kaartjes controle bent begint het al
In de Bagageruimte waar alle oude koffers staan is een mooi begin gercreëerd in enkel koffers!
Klik op de foto om meer te zien!
Hier een aantal foto's voor een algemene indruk van het museum.
Je krijgt gelijk een goede indruk van de enorme collectie! Maar ook dat het dicht op elkaar staat!.
Klik op de foto om meer te zien!
Een héél speciaal iets is dit item over de Arend, "de Grote Ontdekking"!
In een erg mooi decor is hier de Arend opgesteld met een prima uitleg via een audio-tour. Een echte aanrader!
Klik op de foto om meer te zien!
De Oriënt Express heeft een mooi plekje gekregen in het Spoorwegmuseum.
Er is een mooi decor waarin een aantal houten rijtuigen van Wagon Lits staan waarbij het Restaturatierijtuig een prima indruk geeft van het decadente reizen in die tijd.
Klik op de foto om meer te zien!
Hier een impressie van de speciale tentoonstelling "Sporen naar het Front" in 2013 !
Klik op de foto om meer te zien!
In de eerste hal na binnenkomst waar ook de koffers staan is de Koninklike Wachtkamer.
Na deze uitgebreide fotoreportage is het tijd om even in de Wachtkamer te gaan zitten!
Klik op de foto om meer te zien!
Bedankt voor uw bezoek, kijk ook naar de andere onderdelen via de diverse Tabs bovenaan!
Nederlandse Spoorwegen
Nederlandse Spoorwegen (NS).
Via de Tabs in dit item Nederlandse Spoorwegen laat ik per onderdeel een selectie zien van mijn Fotoarchief wat betreft de NS.
Klik op de foto om meer te zien!
NS Locomotieven
NS Locomotieven.
Via de onderliggende Tabs is er een overzicht te zien van de diverse types NS Locomotieven of Locomotieven die van de NS zijn geweest.
NS 200
NS 200, Sik
Slechts een paar foto's van dit rangeerlocje. Maar alles is meegenomen.
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1000
NS 1000
NS Duizend, de eerste electrische locomotief van de NS!
Alleen foto's van de 1010, maar wel twee dia's van de tentoonstelling t.g.v. 150 jaar NS in Utrecht.
Loc is te zien in het Spoorwegmuseum.
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1100
NS 1100
Naast een aantal foto's gemaakt in het Spoorwegmuseum van dit loc type ook een paar van de 1145 van de Stoomtrein Goes-Borsele.
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1200
NS 1200
Van deze prachtige imposante locomotief bezit ik gelukkig wel iets meer foto's.
Naast de foto's gemaakt in het Spoorwegmuseum ook een aantal tijdens mijn begin periode van "Treinspotten"
Daar zijn toen de loc's 1251 en 1254 van ACTS voor de lens gekomen!
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1300
NS 1300
Eigenlijk zijn deze en bovenstaande locomotieven van voor mijn tijd (zeker betreft fotograferen) dus is het aanbod erg beperkt.
In een eigentijds uiterlijk is gelukkig deze HSL 1304 in Dordrecht vast gelegd!
In de Dia doos is de 1302 gevonden tijdens het fotograferen van de "Langste Trein", (zie verder de Tab NS 1600, hiernaast.)
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1600
NS 1600
Deze Tab wordt wel bijzonder.
Omdat de serie NS 1600 na de periode bij de NS een nieuw leven is begonnen bij diverse Spoorbedrijven heb ik besloten om dit hier te laten zien per Spoorbedrijf.
N.B.
Ik ga niet in op het detail of het de serie 1700 of 1800 is geweest!
NS 1607
We beginnen met een Dia!
Dit is de NS 1607 tijdens het 150 jarig jubileum van de NS, in het bijzonder tijdens de recorpoging "Langste trein ter wereld op zondag 19 januari 1989!"
De 1607 trok hiervoor 60 rijtuigen met als tekst op de locomotief "Ik trek de langste reizigerstrein ter wereld" Daarna werd "Trek" vervangen door "Trok".
Ik heb hiervan een paar gescande dia's, te zien door te klikken op de foto, voor meer dia's klik hier!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu ACTS
Vervoeder ACTS heeft met een aantal ex NS 1600 gereden.
Ik heb foto's van de 1606,1609, 1619 en de 1621!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Captrain
Vervoeder Captrain heeft ook met ex NS 1600 gereden.
Ik heb foto's van de 1621!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu DB
Vervoeder DB heeft met een aantal ex NS 1600 gereden.
Ik heb foto's van de 1602,1604, 1611, 1612, 1614, 1615 en de 1616!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Dinnertrain / Railpromo
Ex NS nu EECT
Vervoeder EECT heeft ook met ex NS 1600 gereden.
Ik heb foto's van de 1621!
Tijdens mijn wandeling naar Station Dordrecht zag de EECT 1621 onder het viaduct staan met een aantal mensen er omheen.
Ik ben even blijven kiken wat is gaande is, en het bleek de overdracht te zijn van EECT naar Captrain, de 1621 moest een nieuw huistijl krijgen!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu HSL
Vervoeder HSL heeft ook met ex NS 1600 gereden.
Jammer genoeg slechts 1 foto.
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Husa
Vervoeder Husa heeft met een aantal ex NS 1600 gereden.
Ik heb foto's van de 1606,1609, 1619 en de 1621!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Locon
Vervoeder Locon heeft met een aantal ex NS 1600 gereden maar heeft deze omgenummerd in 9902, 9903, 9904, 9906 en 9908.
Ik heb foto's van de serie!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Railexperts
Ex NS nu Railion
Vervoeder DB heeft met een flink aantal ex NS 1600 gereden maar eerst onder de naam Railion.
Ik heb foto's van de 1601,1602,1603, 1604, 1607, 1608, 1609, 1610, 1611, 1612, 1613, 1614, 1615 en de 1616, 1617, 1618 en de 1620!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu RRF
Vervoeder RRF (Rotterdam Rail Feeding) heeft met een aantal ex NS 1600 gereden maar heeft deze omgenummerd in 4401 en 4402.
Ik heb foto's van de serie!
Klik op de foto om meer te zien!
Ex NS nu Strukton
Ex NS nu Train Charter
Ex NS nu Volkerrail
NS 1700
Hier een overzicht op locomotiefnummer van de NS serie 1700!
Foto's zijn gemaakt op diverse plaatsen in Nederland.
NS 1700
Klik op de foto om meer te zien!
NS 1800
NS1800
De foto's van de NS serie 1800 zijn voornamelijk als onderdeel van treinstel DD-AR-3.
Dus combinatie van Dubbeldekker en locomoteif.
Ook zijn er een paar foto's van de 1835 van de Bentheimer Eisenbahn als E 01.
Klik op de foto om meer te zien!
NS TRAXX
NS Nederandse Spoorwegen
NS International Locomotieven.
De NS locomotieven zijn de z.g. TRAXX loc's van Bombardier, serie 186.
Er zijn diverse uitvoeringen waarvan ik u hier een aantal laat zien via de Tabs.
Meer weten over NS International! Klik hier!Bedankt voor uw interesse!
NS International is binnen de Nederlandse Spoorwegen het bedrijfsonderdeel dat internationale treinen exploiteert. Het is de opvolger van NS Hispeed, ook wel NS Internationaal (met een dubbele a) genoemd. Binnen NS vallen de diensten die NS International aanbiedt onder de werkmaatschappij NS Internationaal BV welke valt onder de bedrijfstak NS Operatie.
Bij de totstandkoming van het onderdeel viel op de website van NS Hispeed te lezen dat de toenmalige naam de lading niet dekte. De trein naar Berlijn was immers geen hogesnelheidstrein. Bovendien werd de hogesnelheidstrein Fyra naar Brussel opgeheven en de Beneluxtrein weer ingevoerd. NS schreef op de site, dat men naast reizen met Thalys, Eurostar, TGV en ICE International ook de Intercity naar Berlijn en de Beneluxtrein biedt.
NS International maakt net als voorganger NS Hispeed deel uit van Railteam, een alliantie van Europese hogesnelheidsondernemingen.*
* Volgens Wikipedia
NS TRAXX Geel Blauw
NS 186, Geel / Blauw
Hier ziet u de huidige Geel / Blauwe uitvoering van de TRAXX locomotief van Bombardier serie 186 van de NS.
Na het klikken op de foto van deze regenopname met de Geel-Blauwe TRAXX ziet u een foto op locomotiefnummer!
Voor meer info over dit type loc klik hier!
Klik op de foto om meer te zien!
NS TRAXX NS Fyra met Reclame
NS 186 Fyra
Hier de NS TRAXX locomotieven in de Fyra uitvoering met het logo op de zijkanten.
De TRAXX locomotief is van Bombardier de serie 186.
Klik op de foto om meer te zien!
NS TRAXX NS HiSpeed
NS HiSpeed
NS HiSpeed is de opvolger van NS Fyra! Nog wel in de rode kleurstelling maar zonder opschrift!
De TRAXX locomotief is van Bombardier de serie 186.
Klik op de foto om meer te zien!
NS TRAXX NS NMBS
Serie 186, NMBS.
Dit onderdeel is een beetje lastig voor mij!
Door de vele naamsaanpassingen ben ik het spoor bijster!
Fyra, NS Internationaal, NS Hispeed noem het maar.
Dus maar neutraal een overzicht per locomotiefnummer, in dit geval de loc's van de NMBS die met diverse rijtuigen rijden.
Klik op de foto om meer te zien!
NS serie 186 NMBS Speciaal!
Soms moet je een beetje geluk hebben tijdens het spotten, zoals hier in Station Dordrecht als deze trein voorbij komt met totaal reclame voor een reisje naar Londen!
Klik op de foto om meer te zien!
NS Serie 186 Grijs
Hier een serie 186 maar in de grijze uitvoering!
Klik op de foto om meer te zien!
NS serie 186 Groen / Grijs
Deze loc's hebben een NS logo aan de zijkant!
NS Vectron 2.5
NS Vectron
Mijn eerste NS Vectron!
Hopelijk volgen er nog velen.
Hier alvast de 193 263.
Meer weten over NS Vectron! Klik hier!Bedankt voor uw interesse!
De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens. Het moet de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 gaan vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De naam Smartron wordt gebruikt voor een uitgeklede elektrische uitvoering. *
*Volgens Wikipedia
NS Treinstellen met een Thema
Treinstellen van de NS
V-IRM
De NS heeft enkele V-IRM treinstellen met een Thema rijden.
Er zijn diverse uitvoeringen waarvan ik u hier, via de Tabs, een aantal laat zien.
NS Treinstel type VIRM
VIRM, staat voor Verlengd Inter Regio Materieel. Deze naam ontstond toen vanaf 2000 het oorspronkelijke DD-IRM met nieuwe tussenrijtuigen verlengd werd.
- VIRM van B naar A
- VIRM Boeken
- VIRM Groen
- VIRM OV
- VIRM Partners in Sport
- Koploper Partners in Sport .
- Vrijheidstrein Mat.'64
VIRM van B naar A
De "Van B naar A" uitvoering.
Van Beatrix naar Willem Alexander.
Tijdens een fotosessie in Station Dordrecht had ik het geluk dat ik dit treinstel even zag!
Klik op de foto om meer te zien!
VIRM Boeken
De "Boeken" uitvoering
Het Vrim treinstel in de "Boeken" uitvoering, treinstel 8707 of 9514.
Foto's gemaakt in Rotterdam CS.
Klik op de foto om meer te zien!
VIRM Groen
De "Groene Stroom" uitvoering.
De NS rijdt op Groene Stroom.
NS Vrim treinstel 9556 in de "Groene Stroom" uitvoering.
Klik op de foto om meer te zien!
VIRM OV
De uitvoering ter promotie van de "OV chipkaart".
NS Vrim treinstel 9524 in de uitvoering "promotie OV chipkaart"
Klik op de foto om meer te zien!
VIRM Partners in Sport
De "Olympische Sporters".
De uitvoering ter gelegenheid van het sponsoren van de Olympische sporters.
NS Vrim treinstel 9520.
Klik op de foto om meer te zien!
Koploper Partners in Sport .
NS Treinstel type ICM (Koploper)
De "Olympische Sporters".
De NS had twee Treinstellen in de "Partners in Sport" uitvoering, 1x de Vrim en hier de Koploperuitvoering!
NS treinstel Koploper in de "Olympische" uitvoering.
Klik op de foto om meer te zien!
Vrijheidstrein Mat.'64
Mat 64 / Vrijheidstrein Plan T 520
Vrijheidstrein, 2010.
De NS heeft in het jaar 2010 een speciale "Vrijheidstrein" laten rijden om meer aandacht te geven aan het 55 jaar herdenken en vieren van de bevrijding van Nederland.
Met een opvallend uiterlijk en een tentoonstelling in de trein werd aandacht gevraagd voor de Bevrijding van Nederland.
Het treinstel is van het type Mat 64 Plan T 520
Klik op deze foto om meer te zien!
NS Treinstelen Algemeen 2.4
NS Treinstelen Algemeen!
Hier een overzicht via de diverse Tabs van de NS treinstellen zonder opschriften.
Foto's zijn gemaakt op verschillende spotplekken en onder wisselende weersomstandigheden!
- DD-AR
- DD-AR-3
- DDZ
- DM 90
- ICNG
- Flirt
- Koploper
- Plan V
- SLT 2400
- SLT 2600
- SNG
- Sprinter
- Thalys
- VIRM
- VIRM 2/3
- V250 / Fyra
- Eurostar
DD-AR
NS Treinstel Type DD-AR.
Het is niet altijd goed te zien, maar dit type, DD-AR bestaat uit een stuurstandrijtuig, twee tussenrijtuigen en een motorrijtuig, allemaal dubbeldeks.
Klik op deze foto om meer te zien!
DD-AR-3
NS type DD-AR-3.
Niet echt een treinstel maar toch.
Als de serie DD-AR maar zonder Motorrijtuig in plaats daarvan een loc serie 1700.
DDZ
NS Treinstel Type DDZ.
Na de verbouwing van de DD-AR is de type aanduiding DDZ geworden en een andere kleurstelling.
Ook is de samenstelling van de stam anders geworden, 4 of 6 delig.
Klik op deze foto om meer te zien!
DM 90
NS Treinstel Type DM 90.
Een Dieseltreinstel.
Niet te zien in de Randstad en daarom bezit ik ook maar een paar foto's van dit treinstel.
ICNG
NS Treinstel Type ICNG.
Het nieuwe Treinstel van de NS, Intercity Nieuwe Generatie
Meer weten over het treinstel ICNG? Nieuwsgierig geworden Klik This slider is now closedTreinstel ICNG ! Bedankt voor het kijken! This slider is now opened
Intercity Nieuwe Generatie (afgekort ICNG, bijgenaamd Wesp] is de projectnaam voor de aanschaf van nieuwe enkeldeks treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen van het type Coradia Stream worden ontworpen en gebouwd door Alstom, en zijn bedoeld voor het intercity-netwerk van NS. De treinen zijn bedoeld om ouder materieel als de oudste ICMm's en alle ICRm te vervangen, en ook om de groei van het aantal reizigers op te vangen. De treinstellen zullen worden ingezet op het hoofdrailnet, het klassieke spoorwegnet van NS, en ook op de HSL-Zuid, waar ze indirect de vervanger werden van de V250 bijgenaamd Albatros.*
* Volgens Wikipedia
Flirt
NS Treinstel Type Flirt.
Dit is het nieuwste type "Sprinter" van de NS.
Van de Zwitserse treinstelbouwer Stadler.
Voor meer info zie hier!
Klik op deze foto om meer te zien!
Koploper
NS Treinstel Type Koploper.
Eigenlijk een bijzonder treinstel, met de hoge positie van de machinist!
Oorspronkelijk ontworpen met een doorloopkop om reizigers en de catering van het ene- naar het andere treinstel te laten lopen.
Later is deze optie afgeschaft en is de doorgang dicht gemaakt, eerst met twee platen later met een.
Klik op deze foto om meer te zien!
SLT 2400
NS Treinstel Type SLT 2400.
Het 4 delige treinstel van Bombardier. Als opvolger van de Sprinter.
Voor meer info over dit type treinstel klik hier.
SLT 2600
NS Treinstel Type SLT 2600.
Het 6 delige treinstel van Siemens.
Klik op deze foto om meer te zien!
SNG
NS Treinstel Type SNG
Het nieuwe type Sprinter van de Spaanse fabrikant Caf.
Klik op deze foto om meer te zien!
Meer weten over de SNG ! Nieuwsgierig geworden? Klik. This slider is now closed Meer weten over de SNG !. Bedankt voor het bekijken! This slider is now opened
De Sprinter Nieuwe Generatie (afgekort SNG) is een elektrisch aangedreven type treinstel van de Nederlandse Spoorwegen (NS). De treinen worden ontworpen en gebouwd door de Spaanse treinbouwer Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), die de treinen baseert op het Civity-platform. De treinen zijn vooral bedoeld om ouder treinmaterieel te vervangen (primair het Stadsgewestelijk Materieel), maar zijn mede bedoeld om de groei van het aantal reizigers op het Hoofdrailnet op te vangen.
De Sprinter Nieuwe Generatie heeft net als de Sprinter Lighttrain (SLT) een ruim interieur, met veel licht en ruimte, die worden gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen, waardoor brede bakovergangen ontstaan. Door de lage vloer is de trein gemakkelijker toegankelijk voor mindervaliden. De SNG is vanaf de zijkant onder meer te onderscheiden van de SLT door de schuine witte strepen aan de uiteinden.
* Volgens Wikipedia
Sprinter
NS Treinstel Type Sprinter.
De NS Sprinter begon in een gele kleurstelling, later in het bekende wit, geel en blauw.
De eigenlijke benaming is Stadgewestelijk Matrieel (SGM).
Zie voor meer info hier.
Thalys
Treinstel Type Thalys.
Niet echt een NS treinstel, het is een samenwerking met Belgie, Duitsland, Frankrijk en Nederland.
Ik heb foto's van twee series, de 4300 en 4500 en deze zijn te zien op nummer.
Klik op deze foto om meer te zien!
VIRM
NS Treinstel Type VIRM.
Het treinstel Verlengd InterRegio Materieel (VRIM) is een dubbeldekstreinstel in twee uitvoeringen, t.w. 4 delig en 6 delig.
Voor meer info kijk hier.
Klik op deze foto om meer te zien!
V250 / Fyra
NS Treinstel Type Fyra.
Hij heeft maar kort gereden, maar gelukkig heb ik toch een paar foto's van dit beruchte treinstel NS Fyra of V250.
Voor meer info klik hier.
Klik op deze foto om meer te zien!