Zwitserland Normaalspoor Maatschappij
SBB Cargo in Zwitserland
Ook de SBB heeft een Cargo divisie en de locomotieven zijn duidelijk herkenbaar met hun SBB Cargo uitstraling.
Op deze SBB Cargo pagina de foto's gemaakt in Zwitserland van de SBB Cargo, voor foto's buiten Zwitserland kijk hier!
Er zijn diverse typen locomotieven die onder SBB Cargo vallen zoals de series Re 4/4 en Re 6/6, deze zijn als ze in dubbeltractie rijden ook bekend onder Re 10/10.
Laatste foto update:
Augustus 2022!
SBB Cargo Internationaal
Siemens Vectron 193
Hier een overzicht van dit type locomotief (Vectron) met opschrift SBB Cargo Internationaall.
Foto's zijn gemaakt in Zwitserland.
SBB Cargo type 420 en 421
Hieronder de SBB Cargo type 420 en 421, voorheen bekend onder Re 4/4 II.
SBB Cargo type 474
Hieronder de SBB Cargo type 474.
De Re 474 van het Siemens type ES64F4 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van de Schweizerische Bundesbahnen (SBB).*
*volgens Wikipedia
SBB Cargo type 482
Hieronder de SBB Cargo type 482 is ook het type TRAXX van Bombardier.
Met enkel foto's van dit locomotief type gemaakt in Zwitserland, voor de andere foto's zie SBB Cargo NL.
SBB Cargo type 620
Hieronder de SBB Cargo type 620, voorheen bekend onder Re 6/6.
SBB Cargo Rangeerloc.
Alstom Prima H3
Meer weten over de SBB Cargo Prima H3? Klik!
Von September bis Dezember 2021 hat Alstom die 2018 von Lokroll finanzierten und für SBB Cargo bestimmten Prima H3-Rangierlokomotiven ausgeliefert.
Wie Alstom schreibt, haben die 12 in Deutschland produzierten Hybridlokomotiven mit der Bezeichnung Ama 832 die Zulassung erhalten, um ab sofort schweizweit im Güterverkehr eingesetzt werden zu können. Dazu werden die Maschinen laut SBB Cargo an verschiedenen Cargo-Standorten stationiert und bis Anfang 2022 vollständig in Betrieb genommen.
Mit den Einsatz der zwölf H3-Hybridrangierlokomotiven kann SBB Cargo jährlich bis zu 2400 Tonnen CO2 einsparen.*
*Volgens Bahnonline
Zie voor meer Rangeer loc's hier!
SBB (Schweizerische Bundesbahnen)
Officiële benaming SBB - CFF - FFS
De Zwitserse federale spoorwegen, in het Duits Schweizerische Bundesbahn (SBB), in het Frans Chemins de fer fédéraux Suises (CFF) en in het Italiaans Ferrovie Federali Svizzere (FFS) is de nationale spoorwegmaatschappij van Zwitserland.
De SBB is een dankbaar foto-object door zijn mooie locomotieven die deels ook in Reclameuitvoering rondrijden.
Niet alleen de locomotieven maar natuurlijk ook het Zwitserse landschap waarin ze ronddijden maakt het tot een dankbaar fotoobject!
Op deze pagina van de SBB laat ik de diverse locomotieftypes zien die ik voor de lens heb gekregen in de loop der jaren. Gegroepeerd per type en op locomotiefnummer.
SBB Cargo Re 420
Een andere manier van presenteren!
Voor informatie over dit type locomotief, Klik hieronder voor de info.
Meer weten over de Re 420? Klik!
De Re 4/4 II, tegenwoordig volgens UIC als Re 420 en Re 421 gekenmerkt, is een type universeel inzetbare elektrische locomotief die gebruikt wordt door de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en gebruikt als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. Zware treinen kan een Re 4/4 II vervoeren in treinschakeling met een tweede Re 4/4 II, zeer zware (goederen)treinen kan Re 4/4 II vervoeren in treinschakeling met locomotieven van het type Re 6/6. Zo'n combinatie duidt de vakman ter plaatse aan met Re 10/10. De Re 4/4 II is met 277 geleverde eenheden de tot dusver grootste ooit in Zwitserland geleverde serie tractievoertuigen. De bouw en levering vonden plaats in een tijdvak van 21 jaar van 1964 tot en met 1984.*
*Volgens Wikipedia
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 420 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Vanwege de beperkte ruimte, is deze presentatie op een andere manier!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Cargo Re 421
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 421 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 460
Voorheen Loc. 2000
De serie 460 (eerst Loc 2000) is momenteel de standaard locomotief in het rood, maar gelukkig zijn er ook locomotieven die een ander uiterlijk hebben door een Reclameuiting, de z.g. Werbeloks of Reclamelocomotieven.
Voor meer info over dit locomotief type klik hieronder .
Meer weten over de Re 460? Klik!
De SBB Re 460, ook wel lok 2000 genoemd, is een elektrische locomotief voor het goederenvervoer en het personenvervoer van de Zwitserse spoorwegonderneming Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
In de jaren 70 onderzocht de SBB welke vormen van hogesnelheidsvervoer in Zwitserland toepasbaar waren. Daarbij kreeg het project Bahn 2000 langzaam vorm. Een kosten-baten-analyse leidde tot de conclusie dat de infrastructuur en rollend materieel geschikt moesten zijn voor een maximale snelheid van 200 km/h.
De locomotieven die daarvoor nodig waren werden ontwikkeld en gebouwd door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) in Winterthur en Asea Brown Boveri (ABB) in Zürich. Het uiterlijk van deze locomotieven werd door het Italiaanse designbureau Pininfarina ontworpen.
De SBB bestelde voor het personenvervoer eind 1987 de eerste serie van twaalf locomotieven met typeaanduiding Re 4/4 VI en medio 1989 werd een tweede serie van twaalf locomotieven besteld. De eerste twaalf locomotieven werden besteld onder de nummers 10701 - 10712, die op dat moment ook nog in gebruik waren bij de serie Ae 3/6 I (bouwjaar 1920-1929), waarvan de laatste pas in 1994 buiten dienst ging.
In de herfst van 1989 kreeg SBB opdracht van de Bondsraad om capaciteit beschikbaar te stellen voor het Huckepack-transport, een gecombineerde manier van vervoer per vrachtwagen en trein. Aan de daaropvolgende aanbestedingsprocedure werd onder meer door het consortium SLM/ABB deelgenomen met hun concept Lok 2000.
Het consortium won de aanbesteding en kreeg medio 1990 een vervolgopdracht voor nog eens 75 locomotieven. Daarmee had de SBB 99 locomotieven besteld van een serie die alleen nog maar op de tekentafel bestond.
De eerste Re 4/4 460 (zoals de serie toen nog werd aangeduid) werd begin 1991 aan pers en publiek gepresenteerd maar was op dat moment nog niet rijvaardig. Medio 1991 kon de 460 000 op eigen kracht haar eerste meters maken. Op 28 januari 1992 werd de eerste Re 460 officieel afgeleverd.
Tot slot werden nog een nabestelling voor nog eens 20 locomotieven bij SLM/ABB geplaatst, waarmee de serie een omvang van 119 eenheden kreeg.
Na het verhelpen van de vele kinderziekten, kon de 460 vanaf 1994 in het regelmatige verkeer worden aangetroffen. In het begin werd de Re 460 zowel voor het personen- als goederenvervoer ingezet, in het goederenvervoer deels in meerspandienst. Na 1999 zijn de goederendiensten overgenomen door TRAXX-locomotieven uit de serie SBB Re 482/484, BLS Re 485/486.
Vanaf 1997 werd dit type locomotief als tractievoertuig voor de IC2000-rijtuigen ingezet.*
*Volgens Wikipedia
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 482
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 482 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
Meer weten over Re 482? Klik!
De Re 482 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 AC / F140 AC2, bestemd voor het goederenvervoer van de Zwitserse spoorwegonderneming Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
De locomotieven worden door SBB Cargo gebruikt in het goederenvervoer in Zwitserland en in Duitsland.*
*Volgens Wikipedia
SBB Cargo 620
Hier een overzicht van SBB Cargo locomotieven Re 6/6 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 4/4 II
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 4/4 II op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 6/6
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 6/6 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
Meer weten over de Re 6/6? Klik!
De Re 6/6, tegenwoordig volgens UIC als Re 620 gekenmerkt, is een type universeel inzetbare elektrische locomotief in dienst bij de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en oorspronkelijk ingezet als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. Sinds de toedeling aan 'Cargo' dient de Re 6/6 / Re 620 uitsluitend nog als tractiemiddel voor goederentreinen. De Re 6/6 / Re 620 is de laatste in conventionele wisselstroomtechniek en speciaal voor de dienst op de Gotthard ontworpen en gebouwde elektrische locomotief, welke de industrie vanaf 1975 in serie aan de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) leverde. De serie heeft meteen vanaf haar indienststelling wapens gekregen van gemeenten in Zwitserland met een band met de spoorwegen.*
*Volgens Wikipedia
OeBB
Oensingen-Balstahl-Bahn
Als we met de auto op Fototrip gaan richting Berner Oberland dan is het vaste prik om in Oensingen een Fotostop te maken. Ik ken dit station Oensingen vanuit mijn werkzame leven en uit die tijd dateren ook de eerste foto's van het treinstel BDe 4/4 651.
Maar er is eerder al iets op de foto gezet, beter gezegd een Dia!
ABDe 48 243
Bij Het Depot van de BLS in Spiez heben we een aantal treinstellen gezien die daar stonden met het opschrift van de OeBB. (Dia)
BDe 4/4
Hier de foto's van het treinstel van de OeBB BDe 4/4, nummer 651.
RBDe 560
Dit mooie treinstel is ook bij de OeBB onder nummer RBDe 207 aanwezig en destijds te koop als model bij Liliput als NPZ treinstel.
RBe
Dat we niet altijd mooi weer hebben tijdens onze fototrips bewijst deze foto's tijdens de Fototrip 2012, Spiez, Ersfeld van dit treinstel RBe 205 onder een donkere wolkenlucht en in de regen.
Een andere foto van dit treinstel en de donkere lucht kreeg de vermelding op Flickr "On Explore"
Rode Pijl, RBe 2/4 202
Deze foto's en dia zijn voor mij wel een bijzonder bezit van dit treinstel ook bekend onder de naam Rode Pijl.
Twee foto's gemaakt vanuit de rijdende trein bij het binnenrijden van Station Luzern, de Dia bij Depot van de BLS te Spiez.
Rangeerloc OeBB
Tijdens dit bezoek in 2012 werd er gewerkt aan de Lijn van de OeBB, opzich jammer natuurlijk maar hierdoor zagen we wel deze Rangeerloc van de OeBB nr. 22.
Brandweertrein
(In het Nederlands.)
XTmas of LRZ
Lösch- und Rettungzug
(In Zwitserland)
De officiële benaming is Löss und Rettungzug, ik noem het Brandweertrein.
Het is dus een ongevallen en brandweertrein er is een wagon met water en een gereedschapswagen.
Tijdens onze vakantie in 2009 hebben we voor het eerst deze imposante treinstellen gezien, opgesteld in Station Lausanne. Gelukkig konden we daar vrij gemakkelijk bij en nog een flink aantal foto's schieten.
Ik bezit foto's van Brandweertreinen van de SBB, BLS en de werktreinen DB en RhB.
Dit is de info die ik kon vinden over Brandweertreinen, onder andere over de BLS met een soortgelijke trein
This is the info I could find about Fire-fighting and Rescue trains, including the BLS with a similar train
For many years Fire-fighting and Rescue trains ** have been based at strategic locations throughout the Swiss rail network. The two types in service were introduced in either 1976 or 1996 and both shared the same disadvantage of needing a separate diesel locomotive to provide motive power. With this problem in mind and in anticipation of the Lötschberg Base Tunnel opening in 2007 the first of a new generation of self-propelled trains has been delivered to the SBB at Brig during the Summer of 2004.
Later kwam ik er achter dat ook de BLS dit treinstel bezit, natuurlijk in de mooie BLS Huisstijl, dus een mooi item voor onze Fototrip. Volgens mij valt het onder de verantwoordelijkheid van de Brandweer van Frutigen.
http://www.feuerwehr-frutigen.ch/technik/lrz.asp
Hier de link van de bouwer van dit treinstel.
https://www.windhoff.de/index.php/fahrzeuge/loeschen-retten-bergen-schuetzen/
Mooie info in het Nederlands
https://blog.meldkamerspel.com/blog/138/
LRZ BLS
In de mooie huisstijl van de BLS is deze LRZ in zijn thuisbasis te zien in Frutigen. We zijn er speciaal een keer naar toe gegaan tijdens onze Fototrip 2010.
We waren net op tijd, want tijdens het fotograferen werd de Brandweertrein naar binnen gereden.
Later tijdens mijn Fototrip 2013 kwam hij net aan rijden.
{/mediabox}LRZ DB
Niet echt een Brandweertrein, maar dit is een Gereedschapwagon in Station Aken.
{/mediabox}LRZ RhB
Niet echt een Brandweertrein, maar de precieze status van deze combinatie ken ik niet. Ik vermoed dat het wel in de buurt komt aangezien deze combinatie staat bij de tunnelingang in Klosters.
Verder een aantal foto's van gereedschapwagons.
{/mediabox}LRZ SBB
Zoals geschreven onze eerste kennismakeing was in 2009 in Lausanne, later zijn we diverse treinstellen in Zwitserland tegen gekomen, ook de oudere versie in Station Brig en Erstfeld.
Goederentreinen BLS Cargo
De BLS Cargo heeft wel veel werk gemaakt van de Goederenlocomotieven (Cargo) om die een aantrekkelijk uiterlijk te geven.
Laatste foto update:
Juli 2023!
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo / Railpool
(Serie 186)
Een mooie stoere verschijning is deze BLS Cargo. Nog wel met een stukje Railpool uiterlijk maar ook de stoere Alpinist en de vlaggen van de landen waar ze mee samenwerken.
Tijdens onze Vakantie 2018 in Spiez heb ik ook deze Railpool/BLS gezien, leuk om ze ook in Zwitserland te zien.
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie 187)
Tijdens mijn solo Fototrip in 2013 kwam ik deze nieuwe goederenloc van de BLS Cargo voor het eerst tegen!
Het was een primeur van het Südrampenfest.
Tijdens onze Vakantie 2018 in Spiez heb ik ook deze Railpool / BLS 187 gezien, waarvan 1 loc (187 008-8) een afwijkende outfit heeft.
De andere loc (187 104-7) heeft het gewone Alpinisten uiterlijk. (telefoonfoto).
Ik bezit nu dus 3 verschillende uitvoeringen van deze Loc serie 187 van BLS Cargo.
Hier het laatste overzicht (2023) van dit type locomotief. Bevat de volgende nummers 187 002-1, 187 004-7, 187 005-4 en de 187 008-8
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie 485)
De BLS locomotieven voor het goederenvervoer van de serie 485 zijn in uitvoering iets saaier.
Geen spannende Alpinist op de zijkant, maar een duidelijke tekst "Connecting Europe" dit geeft ook aan wat ze doen.
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie 485) New Look
De BLS Locomotieven serie 485 krijgen óók het Alpinisten uiterlijk!
Het Connecting Europe is nog wel aanwezig op een aantal locomotieven zoals te zien is, maar ik heb gelukkig ook al een aantal in deze nieuwe uitvoering.
De nummers, 003, 006, 009 en 012.
Na onze vakantie 2023 zijn het aantal foto's van deze locomotieven met deze nieuwe look flink toegenomen!
Zie hieronder!
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie 486)
De serie 486 heeft een stoere Alpinist met zonnebril op de zijkant om aan te geven dat de bergen worden overwonnen!
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie 486) New Look
Ondertussen is ook van deze serie 486 een tweede versie verschenen.
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo Alpinisten
(Serie Vectron)
Hier de (nieuwe) serie locomotieven van de BLS Cargo de Vectrons in Alpinisten uitvoering.
In Nederland bekend onder de serie 193 en in Zwitserland onder de serie 475.
Hoewel de Vectrons relatief nieuw zijn is er toch al weer een update van de serie Alpinisten.
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo-Crossrail
(Serie Vectron)
Het is niet bepaald eentonig bij de BLS Cargo. Naast de Alpinisten uitvoering is er ook een Crossrail versie.
Goederenlocomotieven van de BLS Cargo-Hupac
(Serie Vectron)
Deze, voor mij nieuwe, Vectron stonden een aantal dagen verborgen achter andere treinstellen en loc's maar uiteindelijk is het toch gelukt om ze op de gevoelige plaat te krijgen!
De Blauwe Vectron met het Alpinisten uiterlijk maar met een sticker van Hupac op de neus!
Er stonden twee loc's de 494 en 495. Inmiddels is er ook het nummer 497 bijgekomen.
Goderenlocomotieven van de BLS Cargo
BLS Cargo X 4 E711 Special
Tijdens het boodschappen doen tijdens onze vakantie in 2023 zie ik deze X4 E 711 staan op het station Spiez, geen camera bij mij maar wel de telefoon.
Zie hier het resultaat.
Goderenlocomotieven van de BLS Cargo
(Serie Vectron)
Ook in Nederland komt de BLS Cargo voor, (gelukkig).
Hier de "gespotte" Vectrons van de BLS Cargo. Zie ook de pagina " BLS Cargo in Nederland "
Mediabox CK message : No files found in the directory : /images/Website_Definitief/Fotoprojecten_Trein/Goederentreinen/BLS_Cargo_Nederland/Overzicht_BLS_Cargo_NL_Vectron