Deutsche Bahn, DB.
Op deze pagina een overzicht van Locomotieven van de Duitse Spoorwegen, DB.
Het is een eigen overzicht, zeker niet een compleet overzicht, maar een overzicht gemaakt vanuit mijn eigen fotoarchief!
Soms is het een enkele foto en dan weer een groter overzicht. Veelal op locomotiefnummer!
Belangrijk! Klik op de openingsfoto om het overzicht te zien!
Onderverdeeld in vier groepen:
1. Locomotieven geschikt voor Goederentreinen.
2. Locomotieven geschikt voor Personentreinen.
3. Diesellocomotieven
1.3.1. Diesellocomotieven ( met overzicht ex NS 6400 en 6500!)
1.3.2. Rangeerlocomotieven
4. Treinstellen
1.4.1. DB Treinstellen
1.4.2 DB Regio Treinstellen
1.4.3. Treinstellen Overig
Goederentreinen Tab 1.1
Overzicht van locomotieven van de DB geschikt vòòr Goederentreinen.
Baureihe 140
Baureihe 140
Baureihe 140 tot 1968 bekend als E40 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Zie voor meer info hier.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 145
Baureihe 145
De Baureihe 145 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer en het personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103, 151, 111, 181.2 en 120.
Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het Prototypen 12X die later als 145 door ADtranz te Kassel werd gebouwd.
Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden als voorlopers van de Bombardier type TRAXX familie gezien.
Zie voor meer infohier.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 150
Baureihe 150
De DB Baureihe 150 tot 1968 bekend als E50 is een elektrische locomotief bestemd voor het zware goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De serie is gebouwd volgens het conceptplan Einheitselektrolokomotive, welke voorzag in de bouw van nieuwe generaties elektrische locomotieven ter vervanging van de vooroorlogse elektrische locomotieven en de nog veel aanwezige stoomlocomotieven. De eerste locomotief-serie volgens dit plan is de E10. De locomotieven van deze serie werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het mechanische gedeelte werd gebouwd door Henschel te Kassel, door Krauss-Maffei te München-Allach en door Krupp te Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
Zie voor meer infohier.
Van dit type locomotief slechts 1 foto in mijn Fotoarchief.
Baureihe 151
Baureihe 151
De Baureihe 151 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Door de modernisering van diverse componenten werd in de jaren 1970 besloten een opvolger voor de locomotieven van de serie 150 te ontwikkelen. Hierbij werd veel aandacht aan de draaistellen en de inrichting van de cabine besteed. De ontwikkelingen stonden onder leiding van de firma AEG te Berlijn en Krupp uit Essen.
Op 21 november 1972 vond de roll-out van de eerste locomotief de 151 001 bij Friedrich Krupp AG en AEG in Essen plaats.
Zie voor meer info hier.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 151 RBH
RBH Logistics is een Duitse onderneming, actief in het goederenvervoer per spoor en in rangeerdiensten.
Het bedrijf is ontstaan vanuit de kolenindustrie in het Ruhrgebied. In 1913 is het bedrijf opgericht als Königliche Zechenbahn- und Hafenbetriebsgesellschaft, gevestigd te Gladbeck.
In 1968 werd het bedrijf omgevormd tot Ruhrkole AG (RAG). In de jaren '80 begon men met een grootschalige sanering van de kolenindustrie, waarbij veel mijnen en verwerkingsfabrieken werden gesloten.
In 2005 werd de RAG een dochteronderneming van DB, waarbij de toevoeging Bahn- und Hafenverkehr in de naam verwerkt werd. RAG Bahn- und Hafenverkehr werd afgekort tot RBH, waardoor het huidige RBH Logistics is ontstaan.
*Voor meer info klik hier
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 152
Baureihe 152
De Baureihe 152 van het Siemens type ES 64 F is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Voor meer info klik hier
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 155
Baureihe 155
De 250-serie was een zware elektrische locomotief van de Deutsche Reichsbahn. Als onderdeel van de harmonisatie van de serie-aanduidingen met de Deutsche Bundesbahn, werd het op 1 januari 1992 opnieuw opgenomen in de 155-serie. Het werd van 1994 tot 2019 door Deutsche Bahn AG onder deze naam gebruikt, voornamelijk voor het afdekken van zware goederentreinen op bijna alle geëlektrificeerde routes in Duitsland.*
Tijdens onze Fotosessie in Station Aken zijn we ook even iets vedrer gegaan naar Aken West daar zagen we o.a. deze 155 031-8.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 185
Baureihe 185
De Baureihe 185 is een elektrische locomotief van type Bombardier TRAXX F140 AC / F140 AC2, bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Voor meer info klik hier
Baureihe 185 van de DB met opschrift DB op de zijkant.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 185 Railion
Baureihe 185 van de DB met opschrift "Railion"
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 186
Baureihe 186
Railpool / DB Cargo
De Baureihe 186 van het type Bombardier TRAXX F140 MS2 is een elektrische locomotief die door Euro Cargo Rail (ECR), een dochteronderneming van DB, wordt ingezet bij het goederenvervoer.
Voor meer info klik hier
Hier een overzicht op Locomotief nummer van deze DB Cargo / Railpool.
Foto's zijn gemaakt op mijn Spotplek in Dordrecht.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 187
Baureihe 189
Baureihe 189
De Baureihe 189 van het Siemens-type ES 64 F4 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van DB Schenker Rail en via leasebedrijven aan andere vervoerders.
Voor meer info klik hier
Hier een overzicht van mijn verzameling DB Baureihe 189 in de huidige uitvoering met DB op de zijkant.
Een overzicht op locomotief nummer, soms een foto en soms meerdere foto's van het zelfde nummer.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 189 Railion
Baureihe 189 met opschrift Railion op de zijkant.
Een mooi overzicht op locomotiefnumer.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 189 Tulp
Een bijzondere uitvoering was de 189 065-6 met de Tulp uitstraling.
Gelukkig heb ik een aantal foto's kunnen maken van deze mooie verschijning! Maar .. mijn camera had niet de juiste instelling, dus niet helemaal top.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 193 Vectron
Baureihe 193 Vectron
De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens. Het moet de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 gaan vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De naam Smartron wordt gebruikt voor een uitgeklede elektrische uitvoering.
Voor meer info klik hier
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
De DB heeft ook een aantal Vecrons voorzien van een Reclameuiting " Das ist Grün".
Deze zie je hieronder.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Personentreinen Tab 1.2
Overzicht van locomotieven van de DB geschikt voor Personentreinen!
Hieronder een overzicht van de diverse types via de Tabs!
Het is een overzicht van foto's uit mijn eigen achief, soms zelfs een gescande dia!
Baureihe 101
DB Baureihe 101.
De Baureihe 101 is een elektrischelocomotief bestemd voor het personen- en goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 101 met Werbung
Er zijn ook een aantal locomotieven met reclame (Werbung). Gelukkig heb ik een aantal van deze loc's voor de lens gehad.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 103
DB Baureihe 103.
De Baureihe 103, tot 1968 bekend als E03, is een zware en krachtige zesassige elektrische locomotief bestemd voor zeer snelle reizigerstreinen van de DB.
De serie 103, met haar gestroomlijnde uiterlijk, was vanaf 1970 het paradepaardje van de DB en tot aan de indienststelling van de Baureihe 101 en de ICE-treinstellen vormde zij de ruggengraat voor het trekken van snelle reizigerstreinen in Duitsland.*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Ik heb gelukkig nog een aantal Dia's waarop dit mooie type locomotief staat, zelfs in de oude creme / rode uitvoering als in de nieuwe rode uitvoering.!
Baureihe 110
DB Baureihe 110.
E10, is een elektrische locomotief bestemd voor personen- en sneltreinen bij Deutsche Bundesbahn (DB).*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 111
DB Baureihe 111
De Baureihe 111 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB)*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 112
DB Baureihe 112.
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
Eerste foto's is in Berlijn en de andere zijn gemaakt in station Aken.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 113
DB Baureihe 113.
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
Slecht 2 Dia's van deze Baureihe 113 in de mooie kleurstelling créme / rood.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 120
DB Baureihe 120.
De Baureihe 120 is een universele elektrische locomotief bestemd voor het personen- en goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 139
DB Baureihe 139.
De Baureihe 139 tot 1968 bekend als E40.11 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.
Uit dit prototype locomotieven werden achtereenvolgens de volgende locomotieven ontwikkeld en gebouwd als serie E41, als serie E40.11, en als serie E50.*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 141
DB Baureihe 141.
De Baureihe 141 tot 1968 bekend als E41 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.
Uit dit prototype locomotieven werden achtereenvolgens de volgende locomotieven ontwikkeld en gebouwd als serie E41, als serie E40.11, en als serie E50.*
Slechts 1 foto die geschikt is om te laten zien van dit loc-type.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 143
DB Baureihe 143.
De Baureihe 143 (DR Baureihe 243) is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Reichsbahn (DR).
Door het steeds duurder worden van dieselolie besloot de Deutsche Reichsbahn (DR) tot het uitbreiden van de elektrificatie van het spoorwegnet. Voor uitbreiding van tractievoertuigen werd in 1972 een opdracht verstrekt voor de bouw van vierassige locomotieven gebaseerd op de zesassige locomotieven van de serie (DR) 250.
De locomotief werd ontwikkeld en gebouwd door VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf.
Na de val van de muur werd in 1991 onder politieke druk de door de DR ontwikkelde serie 112.0 uitgerust met conventionele wisselstroomtechniek (AC-techniek) verder te ontwikkelen en te bouwen als serie 112.1.
Na 1994 werden deze locomotieven onder meer gebruikt voor de S-Bahn Rhein-Ruhr, de Schwarzwaldbahn en de Höllentalbahn. Deze treinen bestaan uit rijtuigen van het type x met een stuurstand aan de ene zijde en een locomotief van deze serie de 143 aan de andere zijde. Voor deze combinaties werden zeitmultiplexe Wendezugsteuerung (ZWS) gebruikt.*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 146
DB Baureihe 146.
De TRAXX is een familie van elektrische en diesel-elektrische locomotieven, gebouwd sinds 1998 door Bombardier Transportation in Kassel (Duitsland) voor spoorwegmaatschappijen in onder andere Nederland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg. TRAXX is een merknaam van Bombardier en is de afkorting van "locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility" en wordt door het bedrijf zelf steeds in hoofdletters geschreven.*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
DB Baureihe 146.
DB Baureihe 146 met Werbung .
Baureihe 181
DB Baureihe 181
De Baureihe 181.0, tot 1968 bekend als E310, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Om bij het passeren van een landsgrens het tijdrovend proces van het verwisselen van locomotieven te beperken besloot de Deutsche Bundesbahn (DB) tot de bouw van een aantal proeflocomotieven die onder verschillende bovenleidingsspanningen kunnen rijden. Dit type locomotief was hiervoor uitgerust voor twee spanningen voor het rijden in Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Later werden de locomotieven van de serie 181.2 ontwikkeld.*
Baureihe 182
DB Baureihe 182
De Baureihe 182 van het type Siemens ES 64 U2 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de 1996 gaf een projectgroep van de Österreichische Bundesbahnen opdracht aan de industrie voor het uitbrengen van een offerte voor de ontwikkeling nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type ÖBB 1110, ÖBB 1010 en ÖBB 1040.
In 1998 viel de keuze op de offerte van Siemens dat een prototype voorstelde op basis van de DB 152, gebouwd door Krauss-Maffei in München-Allach. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
De techniek uit de locomotieven van de serie 1822 stond model voor deze locomotieven.
In februari 2010 werd bekend dat een deel van deze locomotieven werd overgeschreven van het bedrijfsonderdeel DB Schenker Rail naar het bedrijfsonderdeel DB Regio voor inzet in het personenvervoer.*
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
DB Baureihe 182 Met Werbung
Diesel Locomotieven Tab 1.3
Overzicht van Diesellocomotieven van de DB.
Diesellocomotieven Tab 1.3.1.
Overzicht van Diesellocomotieven van de DB.
Baureihe 215
Baureihe 215
De Baureihe 215 was een diesellocomotief van de Deutsche Bundesbahn en later de Deutsche Bahn AG voor licht reizigers- en goederenvervoer. Tussen 1968 en 1971 werden er door een consortium van vier fabrikanten in totaal 150 gebouwd, genummerd 215.001-150.
Deze locomotief behoort tot de V160 familie. Andere locomotieven uit deze familie zijn de Baureihe 216 (de oorspronkelijke V160), de Baureihe 210, Baureihe 217 en Baureihe 218.
DB Schenker Rail nam tussen 2001 en 2003 68 van deze machines over. De overgenomen locomotieven werden omgenummerd in de serie Baureihe 225. In 2003 nam DB Autozug GmbH 18 locomotieven over, waarvan er vier als pluklocomotief voor reserveonderdelen achter de hand werden gehouden, en er 14 in dienst kwamen. De machines die in dienst kwamen werden genummerd in de serie 215.901-914.*
Slechts deze foto beschikbaar!
Baureihe 225
Baureihe 225
V 160
De Baureihe 216 was een diesellocomotief van de Deutsche Bundesbahn en later de Deutsche Bahn AG voor licht reizigers- en goederenvervoer.
Deze locomotief behoort tot de V160-familie. Andere locomotieven uit deze familie zijn de Baureihe 210, Baureihe 215, Baureihe 217 en Baureihe 218.*
Een aparte serie foto's van deze 225 117-1 (Baureihe 225 of V160), Tijdens een Vakantie in Het Sauerland en daarbij een bezoek aan dit Station Brügge, vroeg de machinist of ik misschien even binnen wilde kijken!.
Dus een serie foto's van de binnenkant van deze loc! Erg vriendelijk van deze man.!
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 293
Baureihe 293
V 100
Werktrein 293 Bahnbaugruppe.
De DR-Baureihe V 100 is een Oost-Duitsediesellocomotief die in de jaren zestig van de twintigste eeuw is ontworpen voor de middelzware reizigers- en goederendienst en de zware rangeerdienst. De locomotief vertoont grote gelijkenis met de West-Duitse V100.*
Tijdens onze Fototrip naar de Rijn hebben we o.a. deze werktrein van de Bahnbaugruppe gezien.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Baureihe 2220 of V200
Baureihe 220
V200
De Baureihe 220, tot 1968 bekend als V200, is een dieselhydraulische locomotief bestemd voor personen- en goederentreinen bij de Deutsche Bundesbahn (DB).*
De verschillende nummers van dit mooie loc type!
De 221 135-7 in station Kaub tijdens onze Duitse Fototrip in 2015.
De V 270.10 tijdens onze vakantie in het Sauerland in 2016.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Diesel 6400 ex NS
Loc Baureihe 264 of 6400 ex NS
Met opschrift DB
De NS 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven van het type MaK DE 6400 gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) later (Vossloh), voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het goederenvervoer. Na de opsplitsing van NS in 1995 zijn alle 6400 en overgegaan naar NS Cargo (nu: DB Cargo). De locomotieven zijn in Duitsland als "Baureihe 264" bekend.*
*Volgens Wikipedia
In eerste instatie is deze bekende dieselloc in de geel / grijs / rode kleurstelling te zien, met op de zijkant van de cabine het opschrift "Railion" en het locnummer.
Later werd het de rode DB kleur, wel met het locnummer op de zijkant.
Via de eerste foto is een overzicht op locnummer te zien van de huidige kleurstelling ( DB en rood).
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Een overzicht van dit loctype met opschrift "DB" .
Loc Baureihe 264 of 6400 Ex NS
Met opschrift Railion
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Een groot overzicht van dit type loc op numer met opschrift "Railion".
Er zijn ook enkele nummer met het opschrift "Railion" maar dan in het rood, en enkele foto's waarvan de loc de sticker "ProRail Winterwegsleepdienst" heeft.
Voor nog meer info over deze bekende loc serie 6400 6500 klik hier!
Diesel 6500 ex NS.
Loc Baureihe 264 of 6500 Ex NS
Met opschrift DB
De NS 6500 is een serie dieselelektrische locomotieven van het type MaK DE 6500 gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK) later (Vossloh), voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het goederenvervoer. Na de opsplitsing van NS in 1995 zijn alle 6500 en overgegaan naar NS Cargo (nu: DB Cargo). De locomotieven zijn in Duitsland als "Baureihe 264" bekend.
*Volgens Wikipedia
Hier het overzicht van de serie 6500 met opschrift DB. Loc's zijn in het rood. Soms met een groot wit vlak op de neuw en soms met een streep met DB erin. Zeker de laatste tijd voorzien van een sticker voor het werven van personeel.
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Loc Baureihe 264 of 6500 Ex NS
Met opschrift Railion
Hier een overzicht van de serie 6500 met opschrift "Railion".
Dit zijn over het algemeen foto's uit mijn begintijd van het fotograferen, vaak nog in Jpeg. Ook stond de camera in die tijd nog regelmatig op "Automatisch".
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Rangeerlocomotieven Tab 1.3.2.
Overzicht van Rangeerlocomotieven van de DB.
Rangeerloc’s Baureihe 362
Baureihe 362
V 60
De Baureihe 260 en 261, tot 1968 bekend als V 60, is een dieselhydraulische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe V 60, of 260 - 261, 360 - 365*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Tab
Baureihe 363.
V 60
De Baureihe 260 en 261, tot 1968 bekend als V 60, is een dieselhydraulische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe V 60, of 260 - 261, 360 - 365.*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Locomotief type!
Tab
Treinstellen Tab 1.4.
Overzicht van Treinstellen van de DB
Onderverdeeld in drie onderdelen:
Tab 1.4.1 Treinstellen van de DB
Tab 1.4.2 Treinstellen DB Regio
Tab 1.4.3 Treinstellen van andere aanbieders.
Treinstellen DB Tab 1.4.1.
Tab 1.4.1 Treinstellen DB
Treinstellen DB 423
Baureihe 423
De Baureihe 423 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloerinstap voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Slechts een enkele foto van dit type Treinstel 423.
Klik op de foto om meer te zien van dit treinstel !
Treinstellen DB 425
Baureihe 425
De Baureihe 425 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloerinstap voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 426
Baureihe 426
De Baureihe 426 is een tweedelig elektrisch treinstel met lagevloerinstap voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 442
Baureihe 442
De Baureihe 442 en Baureihe 443 van het Bombardier type Talent 2 is een elektrisch treinstel,een zogenoemde lichtgewichttrein met lagevloerinstap van de 2e generatie voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 611
Baureihe 611
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 628
Baureihe 628
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 644
Baureihe 644
De Baureihe 644 ook wel Talent genoemd is een diesel treinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerinstap voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 648
Baureihe 648
De Baureihe 648 ook wel Alstom type Coradia LINT 41 genoemd is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Treinstellen DB 928
Baureihe 928
628.4 928.4
Deze treinen bestaan uit een motorwagen met een motorloos stuurstandrijtuig van de Baureihe 928.4. Bij deze treinen werden de beide balkons bij de overgang vergroot en werd een grotere deur per richting gemonteerd. Tegenover deze deur in het stuurstandrijtuig bevindt zich een toilet met gesloten opvangsysteem.
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
DB Regio Treinstellen 1.4.2
Tab 1.4.2 Treinstellen DB Regio
DB Regio Treinstellen die euregiobahn
DB Treinstellen Hochrheinbahn
DB Treinstellen Sudostbayerbahn
DB Treinstellen Suvex
DB Treinstellen ZVNM
Treinstellen overig 1.4.3
Tab 1.4.3 Treinstellen andere aanbieders.
Treinstellen Overig Meridian
Meridian
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Stadler Flirt ET 300? Klik!
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over Meridian? Klik!
Meridian is een merknaam voor regionale treinen van de Bayerische Oberlandbahn (BOB), een dochteronderneming van Transdev GmbH. Meridian rijdt treinen in het zuiden van de Duitse deelstaat Beieren.
Op 15 april schreef het Beierse OV-bureau (Bayerische Eisenbahngesellschaft; BEG) de aanbesteding uit van de concessie "E-Netz Rosenheim". Op 9 december 2010 won het toenmalige Veolia Verkehr (tegenwoordig Transdev GmbH) het contract met een looptijd van 12 jaar zou op 15 december 2013 beginnen. Hierdoor werd de dient van de huidige vervoerder DB Regio Bayern (onder de merknaam München-Salzburg-Express) overgenomen. De exploitatie ligt in handen bij Transdev-dochter Bayerische Oberlandbahn. In de dienstregeling rijden de treinen onder de naam Meridian en met de afkorting M.
Op 19 september 2013 werd op station Rosenheim het eerste zesdelige elektrische treinstel van het type FLIRT 3 gepresenteerd.*
Treinstellen Overig Mittelrheinbahn
Mittelrheinbahn
Treinstel 460, DESIRO, Siemens
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Trans regio 460? Klik!
Trans regio 460
De serie 460 is een driedelig elektrisch treinstel van het Siemens type Desiro Main Line, ook bekend als Baureihe 460, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer voor de Mittel Rhein Bahn.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over MittelrheinBahn? Klik!
De Trans Regio Deutsche Regionalbahn GmbH is een Duitse spoorwegonderneming uit Koblenz en een dochteronderneming van Transdev GmbH. Trans Regio is actief in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts en rijdt onder de naam MittelrheinBahn op de Linker Rheinstrecke.*
*Volgens Wikipedia
Treinstellen Overig ODEG
ODEG
Treinstel ET 445, Stadler KISS
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Stadler KISS? Klik!
De Stadler KISS, in eerste instantie ook wel Stadler Dosto genoemd, is een elektrisch dubbeldeks treinstel van fabrikant Stadler Rail. De naam "KISS" is een acroniem voor "Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug", wat comfortabele innovative sprintende S-Bahn-trein betekent. De eerste klant was de Schweizerische Bundesbahnen (SBB), die het treinstel vanaf 2011 inzet in de reizigersdienst op de S-Bahn van Zürich. Andere klanten zijn de BLS AG, de WESTbahn GmbH (WESTbahn) en de Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG).*
*Volgens Wikipedia.
Meer weten over ODEG? Klik!
De Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) is een in juni 2002 opgerichte vervoersmaatschappij in Duitsland. De maatschappij is voor 50% eigendom van de Prignitzer Eisenbahn (onderdeel van de Netinera-groep) en 50% eigendom van BeNEX (onderdeel van de Hamburger Hochbahn). Het exploiteert reizigersverbindingen op tien spoorlijnen in de deelstaten Berlijn, Brandenburg, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Saksen en sinds december 2012 ook twee Regional-Express-lijnen.*
*Volgens Wikipedia
Treinstellen Overig Prignitzer Eisenbahn
Prignitzer Eisenbahn
Treinstel VT 643
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel VT 643, Talent? Klik!
De VT 643 ook wel Talent genoemd is een dieseltreinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Prignitzer Eisenbahn GmbH*
*Volgens Wikipedia.
Meer weten over Prignitzer Eisenbahn GmbH? Klik!
De Prignitzer Eisenbahn GmbH (afgekort: PEG) was een Duitse particuliere spoorwegmaatschappij uit Berlijn. PEG was actief in Brandenburg en Noordrijn-Westfalen, waarbij ook een verbinding naar Enschede. Tegenwoordig fungeert de PEG als holding voor de spoorwegmaatschappij Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG) (50%), busbedrijf Neißeverkehr (80%) en het onderhoudsbedrijf van moederonderneming Netinera.
De holdingmaatschappij van de PEG, Prignitzer Eisenbahn Holding AG, was tussen april 2004 en februari 2011 voor 90% eigendom van het Britse Arriva en was onderdeel van PE Arriva AG, dat weer behoort tot Arriva Deutschland GmbH. Arriva Deutschland werd op 16 februari 2011 door Deutsche Bahn (DB) verkocht aan een consortium van Italiaanse Ferrovie dello Stato (FS) en Luxemburgse Infrastructuurfonds Cube Infrastructure die verdergaat onder de naam Netinera.*
*Volgens Wikipedia
{/sliders}
Treinstellen Overig RheingauLinie
RheingauLinie
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Stadler FLIRT? Klik!
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over RheingauLinie? Klik!
Langs de Middenrijn
Goede reis op een fantastische route!
De RheingauLinie rijdt voor u over een van de mooiste spoortrajecten van Duitsland. Het verbindt de steden Neuwied, Koblenz, Wiesbaden en Frankfurt in één keer en ontsluit zo de Rijngemeenschappen op de rechteroever van de Rijn in het Rhein-Lahn-district en het Rheingau-Taunus-district. Of het nu gaat om de romantiek van de Rijn in betoverende plaatsen als Kaub en Rüdesheim of de bijzondere flair van grote steden als Koblenz of Frankfurt - met de Rheingau-lijn valt veel te beleven en te beleven.
*Volgens Wikipedia
Treinstellen Overig RRX
RRX
Rhein Rhur Xpress
Treinstel 4602, DESIRO HC, Siemens
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Siemens Desiro? Klik!
De Desiro is de naam voor een lighttrain die door Siemens Transportation Systems (tegenwoordig: Rail Systems) werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer. De naam is van het Engelse to desire afgeleid.
Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische aandrijving en met dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk, en in verschillende lengtes.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag. De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over Rhein-Ruhr-Express ( RRX )? Klik!
De Rhein-Ruhr-Express ( RRX ) is een programma dat momenteel wordt geïmplementeerd om het regionale verkeer op de kernroute van het Ruhrgebied en het centrale Rijnland van Dortmund via Essen, Duisburg en Düsseldorf naar Keulen op te waarderen met frequentere frequenties en hogere transportcapaciteiten. De RRX is bedoeld om de voorheen bestaande Regional Express-lijnen in deze corridor te vervangen. Net als de vorige RE-lijnen leggen de treinen verbindingen met andere delen van Noordrijn-Westfalen en met aangrenzende deelstaten. Onderdeel van het miljardenprogramma zijn nieuwe Siemens Desiro HC- treinen, verhoogde infrastructuurefficiëntie en gemoderniseerde stations. Volgens de vervoerders dragen de nieuwe treinen alleen al bij aan meer stiptheid door hun hogere acceleratie en groter aantal zitplaatsen. De eerste treinen rijden sinds 9 december 2018 tussen Düsseldorf en Kassel en sinds 6 mei 2019 tussen Wesel en Koblenz. Volgens prognoses zal het project tussen 24.000 en 31.000 autoritten per dag naar het spoor verschuiven .
De definitieve voltooiing van de RRX-infrastructuur moet plaatsvinden in 2030 . De infrastructuurmaatregelen voor de RRX zijn in het Federaal Transportinfrastructuurplan 2030 geclassificeerd als Dringende Nood - Opheffing van Knelpunten .*
*Volgens Wikipedia
Treinstellen Overig Vlexx
Vlexx
Treinstel 620, Alstom Coradia
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel 620 Alstom Cordia? Klik!
Alstom Coradia is de naam voor een serie lichtgewichttreinen die door Alstom (voorheen Linke-Hofmann-Busch) wordt ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. De naam Coradia wordt door Alstom toegevoegd aan treinstellen van met verschillende technische kenmerken, voor het lokale en regionale personenvervoer.
*Volgens Wikipedia
Meer weten over Rhein-Ruhr-Express ( RRX )? Klik!
Vlexx
Vlexx GmbH is een spoorwegonderneming met het hoofdkantoor in Mainz en een dochtermaatschappij van Regentalbahn, welke wederom sinds 2011 via moedermaatschappij Netinera tot de Italiaanse staatsspoorwegen Ferrovie dello Stato hoort. Vlexx exploiteert reizigersvervoer in Rijnland-Palts, Saarland en Hessen evenals een verbinding naar Frankrijk via de spoorlijn Winden - Wissembourg in de Elzas tot station Wissembourg.*
*Volgens Wikipedia
Treinstellen Overig WestfalenBahn
WestfalenBahn
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Klik op de foto om meer te zien van dit Treinstel !
Meer weten over het Treinstel Stadler FLIRT? Klik!
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over Westfalenbahn? Klik!
De Westfalenbahn GmbH (afgekort: WFB; ook wel als WestfalenBahn geschreven) is een Duitsespoorwegmaatschappij. Westfalenbahn rijdt treinen in het noorden van Noordrijn-Westfalen en in Nedersaksen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Bielefeld.*
*Volgens Wikipedia
[afsluiten 4.1