Deutsche Bahn
DB
Op deze pagina's een overzicht van (Diesel-) Locomotieven en Treinstellen van de Deutsche Bahn, DB.
Onderverdeeld in vier groepen (Tabs):
-
Tab 1.1 Locomotieven geschikt voor Goederentreinen met o.a. de volgende extra Tabs.
Tab 1.1.4.1. de Baureihe 151 Railion
Tab 1.1.4.2. de Baureihe 151 RB
Tab 1.1.5.1. de Baureihe 152 met Werbung
Tab 1.1.7.1. de Baureihe 185 Railion
Tab 1.1.10.1. de Baureihe 189 Railion
Tab 1.1.10.2. de Baureihe 189 Tulp
Tab 1.1.10.3. de Baureihe 189 Zwart
Tab 1.1.11.1. de Baureihe 193 Grün
Tab 1.1.11.2. de Baureihe 193 Werbung
Tab 1.1.12.1. de Ex NS 1600 Alstom Railion
2. Tab 1.2 Locomotieven geschikt voor Reizigerstreinen.
Tab 1.2.1 Br 101 heeft een extra Tab 1..2.1.1 met de Br 101 met Werbung! (eronder)
Tab 1.2.11 Br 146 heeft een extra Tab 1..2.11.1 met de Br 146 met Werbung! (eronder)
Tab 1.2.13 Br 182 heeft een extra Tab 1..2.13.1 met de Br 182 met Werbung! (eronder)
3. Tab 1.3 Diesellocomotieven.
Met o.a. de Ex NS MaK 6400 en 6500
Tab 1.3.1.5. Diesellocomotieven met overzicht DB 6400
Tab 1.3.1.5.1 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.5.1 . DB 6400 met Railion Geel / Grijs
Tab 1.3.1.5.2 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.5.2. DB 6400 met Railion Rood
Tab 1.3.1.6. Diesellocomotieven met overzicht DB 6500
Tab 1.3.1.6.1 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.6.1 . DB 6500 met Railion Geel / Grijs
Tab 1.3.1.6.2 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.6.2. DB 6500 met Railion Rood
Tab 1.3.2. Rangeerlocomotieven
4. Tab 1.4 Treinstellen
Tab 1.4.1. DB Treinstellen
Tab 1.4.2 DB Regio Treinstellen
Tab 1.4.3. Treinstellen Overig
Veel plezier met het bekijken van dit item "Duitse Bahn!
Dit artikel bevat 680 foto's!
Laat gerust een reactie of opmerking achter!
Meer weten over DB ? Klik !
Deutsche Bahn Aktiengesellschaft, afgekort DB of DB AG, is een spoorwegmaatschappij in Duitsland, ontstaan in 1994 uit een fusie van de West-Duitse Deutsche Bundesbahn (DB) en de Oost-Duitse Deutsche Reichsbahn (DR). DB AG gebruikt tegenover klanten simpelweg de naam Die Bahn. Voor de afkorting en het logo is er geen verschil tussen het oude Deutsche Bundesbahn, het huidige Deutsche Bahn en het informele Die Bahn. Duitsland beschikt over het dichtste spoornetwerk van Europa, met name in de deelstaat Noordrijn-Westfalen en in het bijzonder het dichtbevolkte Ruhrgebied.*
* Volgens Wikipedia
Goederentreinen Tab 1.1
Overzicht van locomotieven van de DB vòòr Goederentreinen.
In deze Tab 1.1 en verder een overzicht DB goederenlocomotieven met o.a. de volgende tabs
Tab 1.1.4.1 Met o.a. de Baureihe 151 Railion
Tab 1.1.4.2 Met o.a. de Baureihe 151 RB
Tab 1.1.7.1 Met o.a. de Baureihe 185 Railion
Tab 1.1.10.1 Met o.a. de Baureihe 189 Railion
Tab 1.1.10.2 Met o.a. de Baureihe 189 Tulp
Tab 1.1.10.3 Met o.a. de Baureihe 189 Zwart
Tab 1.1.11.1 Met o.a. de Baureihe 193 Grün
Tab 1.1.11.2 Met o.a. de Baureihe 193 Werbung
Tab 1.1.12.1 Met o.a. de Ex NS 1600 Alstom Railion
Meer weten over DB Cargo ? Klik !
DB Cargo is een Europese goederenvervoerder per spoor, met hoofdvestiging in Mainz. Het bedrijf werd op 1 januari 1999 opgericht onder de naam DB Cargo. Na een eerste fusie in 2000 werd de naam Railion ingevoerd en in 2009 werd de naam veranderd in DB Schenker Rail. Vanaf 1 april 2016 is de naam weer DB Cargo.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 140 Tab 1.1.1
Baureihe 140
Slechts één hedendaagse foto van deze Baureihe 140. Aan de Rijn.
Maar ook twee gescande Dia's !
Meer weten over Baureihe 140 ? Klik !
Baureihe 140 tot 1968 bekend als E40 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 145 Tab 1.1.2
Baureihe 145
Slecht enkele foto's van dit type locomotief.
Foto's gemaakt in Duitsland, in Station Kaub tijdens onze Fototrip 2015.
Meer weten over Baureihe 145 ? Klik !
De Baureihe 145 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer en het personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103, 151, 111, 181.2 en 120.
Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het Prototypen 12X die later als 145 door ADtranz te Kassel werd gebouwd.
Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden als voorlopers van de Bombardier type TRAXX familie gezien. *
* Volgens Wikipedia
Baureihe 150 Tab 1.1.3
Baureihe 150
Slecht één Dia van dit type locomotief!
Meer weten over Baureihe 150 ? Klik !
DB Baureihe 150 tot 1968 bekend als E50 is een elektrische locomotief bestemd voor het zware goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De serie is gebouwd volgens het conceptplan Einheitselektrolokomotive, welke voorzag in de bouw van nieuwe generaties elektrische locomotieven ter vervanging van de vooroorlogse elektrische locomotieven en de nog veel aanwezige stoomlocomotieven. De eerste locomotief-serie volgens dit plan is de E10. De locomotieven van deze serie werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het mechanische gedeelte werd gebouwd door Henschel te Kassel, door Krauss-Maffei te München-Allach en door Krupp te Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 151 Tab 1.1.4
Baureihe 151
Recente foto's en ook nog dia's van dit type locomotief, foto's gemaakt aan de Rijn in Duitsland!
Gescande dia!
Met hieronder nog twee Tab's met de Baureihe 151 Railion en RBH.
Meer weten over Baureihe 151 ? Klik !
De Baureihe 151 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Door de modernisering van diverse componenten werd in de jaren 1970 besloten een opvolger voor de locomotieven van de serie 150 te ontwikkelen. Hierbij werd veel aandacht aan de draaistellen en de inrichting van de cabine besteed. De ontwikkelingen stonden onder leiding van de firma AEG te Berlijn en Krupp uit Essen.
Op 21 november 1972 vond de roll-out van de eerste locomotief de 151 001 bij Friedrich Krupp AG en AEG in Essen plaats.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 151 Railion Tab 1.1.4.1
Baureihe 151
Railion
Hier nog een foto van de Br 151 in Railion uitvoering.
Baureihe 151 RBH Tab 1.1.4.2
Baureihe 151
RBH Logistics
Foto's gemaakt aan de Rijn in Duitsland.
Meer weten over BRBH Logistics ? Klik !
RBH Logistics is een Duitse onderneming, actief in het goederenvervoer per spoor en in rangeerdiensten. Het bedrijf is ontstaan vanuit de kolenindustrie in het Ruhrgebied. In 1913 is het bedrijf opgericht als Königliche Zechenbahn- und Hafenbetriebsgesellschaft, gevestigd te Gladbeck. In 1968 werd het bedrijf omgevormd tot Ruhrkole AG (RAG). In de jaren '80 begon men met een grootschalige sanering van de kolenindustrie, waarbij veel mijnen en verwerkingsfabrieken werden gesloten. In 2005 werd de RAG een dochteronderneming van DB, waarbij de toevoeging Bahn- und Hafenverkehr in de naam verwerkt werd. RAG Bahn- und Hafenverkehr werd afgekort tot RBH, waardoor het huidige RBH Logistics is ontstaan. Naast het teruglopende kolenvervoer is het bedrijf nu ook in andere ladings soorten actief.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 152 Tab 1.1.5
Baureihe 152
Foto's van dit type locomotief zijn op diverse plaatsen in Duitsland gemaakt!
Meer weten over Baureihe 152 ? Klik !
De Baureihe 152 van het Siemens type ES 64 F is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren '90 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103, 150, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde Krauss-Maffei in München-Allach in 1992 het prototype EuroSprinter. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
In 1993 ontving Krauss-Maffei een opdracht voor de bouw van de locomotieven. Siemens Transportation leverde de elektrische installatie. Op 10 december 1996 was de roll-out van locomotief 152 001 in München Allach. In 2001 werd duidelijk dat de Oostenrijkse spoorbeheerder moeite had met de toelating van dit type locomotief. Hierdoor werd de bouw van de oorspronkelijke 195 locomotieven beperkt tot 170 locomotieven.
De resterende 25 locomotieven werden gelijk aan de ÖBB 1116 gebouwd als 182.
In 2001 werd ook een optie verzilverd voor de bouw van 100 multi-systeem locomotieven als 189.
Daarnaast werden twee locomotieven geleverd aan de leasebedrijf Dispolok. Deze werden in 2005 verkocht aan de onderneming ITL.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 152 Werbung Tab 1.1.5.1
Baureihe 152
Werbung
Slechts één locomotief mer Werbung van deze Baureihe 152.
Baureihe 155 Tab 1.1.6
Baureihe 155
Één foto gemaakt in Station Aken West.
Meer weten over Baureihe 155 ? Klik !
De locomotieven van de bouwserie E 250 waren zware elektrische locomotieven van de Deutsche Reichsbahn (DR) die voor zowel het goederentransport als voor personentreinen werd ingezet en welke met de samenvoeging met de Deutsche Bundesbahn (DB) in 1992, werden ingedeeld als bouwserie 155. De locomotieven worden sindsdien hoofdzakelijk ingezet voor het zware goederentransport.*
* Volgens Wiki3rail
Baureihe 185 Tab 1.1.7
Baureihe 185
Alle foto's gemaakt van dit type 185 zijn gemaakt buiten Nederland!
Meer weten over Baureihe 185 ? Klik !
De Baureihe 185 is een elektrische locomotief van type Bombardier TRAXX F140 AC / F140 AC2, bestemd voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 90 gaf de Deutsche Bahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van locomotieven van de types 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde AEG Hennigsdorf in 1994 het prototype 12X die later als Baureihe 145 door Adtranz te Kassel werd gebouwd. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
Deze locomotieven worden tegenwoordig door Bombardier te Kassel gebouwd. De ruwbouw van de locomotiefkasten vindt sinds 2008 plaats in de werkplaats in Wrocław en de eindmontage in de vestiging Kassel. In december 2009 werd de laatste locomotief uit deze serie afgeleverd aan de DB.
Van deze locomotieven zijn een aantal omgebouwd voor treindiensten naar of in:
Zwitserland
Oostenrijk
Denemarken
Zweden
Frankrijk
De aanpassingen waren onder meer het aanbrengen van extra beveiligingsapparatuur, stroomafnemer met ander sleepstuk.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 185 Railion Tab 1.1.7.1
Baureihe 185 Railion
Maar een paar loc's van deze serie 185 met Railion Logo.
Baureihe 186 Tab 1.1.8
Baureihe 186
Behalve de serie 186 van Railpool (zie Tab hieronder) zijn er ook nog een paar andere loc's, wel met een DB logo.
Maar als eerste een echte DB in het rood
Nu twee in het Groen / Grijs
En nog een 186 van Akiem met DB Logo op de neus
Baureihe 186 Railpool Tab 1.1.8.1
Baureihe 186
Railpool
Baureihe 187 Tab 1.1.9
Baureihe 187
Slechts één foto (en ik hoop dat er meer komen).
Meer weten over Baureihe 187 ? Klik !
De locomotieven van de bouwserie 187 / Bombardier Traxx F160 AC3 zijn elektrische locomotieven van de Bombardier Traxx 3 generatie. Deze meersysteemlocomotieven worden zowel ingezet voor het goederentransport als voor het personenvervoer.*
* Volgens 3eailWiki
Baureihe 189 Tab 1.1.10
Baureihe 189
Siemens ES 64 F4
Een zéér uitgebreide foto serie, van elke locomotief een foto!
De loc's serie 189 met automatische UIC-koppelingen Deze rijden meestal in Dubbeltractie met een vaste stam wagons.
Meer weten over Baureihe 189 ? Klik !
De Baureihe 189 van het Siemens-type ES 64 F4 is een elektrische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van DB Schenker Rail en via leasebedrijven aan andere vervoerders.
In de jaren '90 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van de typen 103, 151, 111, 181.2 en 120. Hierop presenteerde Krauss-Maffei in München-Allach in 1992 het prototype EuroSprinter. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
In 2003 werden de drie prototypelocomotieven 189 001 t/m 189 003 (I) van DB overgenomen en ingedeeld in het park van de leasemaatschappij Dispolok, toen een bedrijfsonderdeel van Siemens. In 2006 werden deze locomotieven verkocht aan de Italiaanse leasemaatschappij Rail Traction Company SpA (RTC).
In 2003 werden nieuwe locomotieven als 189 001 t/m 189 003 (II) aan de Deutsche Bahn (DB) geleverd, gevolgd door de serie 189 004 t/m 100.
In 2006 werden tien locomotieven de 189 090 t/m 099 aan Mitsui Rail Capital Europe (MRCE) verkocht als ES 64 F4 990 t/m ES 64 F4 999. Een deel werd door ander bedrijfsonderdelen van Deutsche Bahn (DB) voor onder meer doorgaand personenvervoer van MRCE gehuurd. Een aantal van deze locomotieven zijn aan onder meer vervoerders zoals ACTS en ERS Railways verhuurd.
In maart 2010 werd begonnen met de plaatsing van automatische UIC-koppelingen op 18 locomotieven voor de ertstreinen tussen de Maasvlakte en Dillingen/Saar. Deze locomotieven vervangen op het Nederlands traject locomotieven van het type 6400 met koppelwagen en op het Duits traject locomotieven van de serie 151.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 189 Railion Tab 1.1.10.1
Baureihe 189
Railion
Baureihe 189 Tulip Tab 1.1.10.2
Baureihe 189
Tulp
Loc 189 065-6 heeft enige tijd rond gereden met een Nederlandse uitstraling in de vorm van Molens en tulpen.
Gelukkig heb ik hier enkele foto's van.
Baureihe 189 Zwart Tab 1.1.10.3
Baureihe 189
Zwart
Zelfs in de paar Zwarte 189 zijn nog verschillen te ontdekken, een Rood DB logo en een Zwart DB logo.
Hier eerst de foto's van de Loc's met het Zwart / Witte DB logo!
En hieronder de Loc's met het Rood / Witte DB logo!
Baureihe 193 Tab 1.1.11
Baureihe 193
De meeste DB Vectrons zien saai rood.
Eén loc heeft geen nummer op de voorkant!, 193 303!
In de Tab's hieronder nog de DB Vectrons "Grün" en met Werbung
Meer weten over Baureihe193 ? Klik !
De Siemens Vectron is een locomotiefplatform gebouwd door Siemens Mobility. Het heeft de voorgaande locomotieffamilies EuroSprinter en de daarvan afgeleide ES 2007 vervangen. Er bestaan verschillende elektrische aangedreven varianten, een diesel- en een dual-mode versie. De naam Smartron wordt gebruikt voor een uitgeklede elektrische uitvoering.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 193 Grün Tab 1.1.11.1
Baureihe 193 Grün
Van vijf Vectrons heb ik een foto met opschrift "Grün".
Dit soort foto's maakt het Treinspotten zo leuk!
Baureihe 193 Werbung Tab 1.1.11.2
Baureihe 193 Werbung
Ik bezit van drie Vectrons een foto met een mooie "Werbung"
Alstom DB 1600 Tab 1.1.12
Alstom DB 1600
ex NS 1600
Na de fusie van NS Cargo met de Deutsche Bahn werden er een aantal locomotieven van de serie 1600 overgenomen.
Hier heb ik ook nog een aantal foto's van, waarvan er ook nog een paar in een aparte uitvoering.
Meer weten over Alstom DB 1600 ? Klik !
Vanaf januari 1999 werden de locomotieven 1601 - 1637 ingezet bij NS Cargo.
NS Cargo ging na een fusie met DB Cargo in 2000 verder onder de naam Railion en sinds 2009 onder de naam DB Schenker Rail. Per 1 april 2016 werd de naam weer veranderd naar DB Cargo. Dit bedrijf zette de 1600'en in voor goederentreinen en besloten reizigerstreinen.
In de periode 2009-2015 werden de 1605, 1607 (in 2015, de lok met het wereldrecord van 60 getrokken rijtuigen uit 1989), 1608, 1610, 1617, 1620, 1622 en 1625 gesloopt.
Sinds februari 2012 verschenen de 1600'en ook in DB-rood.[1] Alle zeven bij DB Schenker Rail in dienst zijnde 1600'en werden rood geschilderd. Dit betrof de 1602, 1604, 1611, 1612, 1614, 1615 en 1616.
DB Schenker zette de zeven locomotieven dagelijks in voor Unit Cargo-treinen vanuit de Kijfhoek naar Amsterdam, Onnen, Sloe en Sittard.
Het aantal ingezette locomotieven slonk vanaf 2012, eerst gingen de 1602 en 1612 terzijde, later volgden ook de 1614 en 1616.
Vanaf januari 2020 reden er nog maar drie 1600's bij DB Cargo. Dit betrof de 1604, 1611 en 1615.
Per 3 april 2020 werden deze drie locs buiten dienst gesteld omdat zij aan revisie toe waren. Door de geplande verbouwing van Rangeerterrein Kijfhoek naar een bovenleidingsspanning van 25 kV was het voor DB niet rendabel genoeg om de 1600'en nog te reviseren.
Kleurrijk aan het afscheid waren de teksten op de locs."Elke dag wat dichterbij, na 39 jaar trouwe dienst is het dan voorbij" en "DB Cargo neemt afscheid van de locomotief serie 1600".
Alstom DB 1600 Railion Tab 1.1.12.1
Alstom DB 1600
Railion
Hier een overzicht van de Alstom 1600 met Railion opschrift!
Reizigerstreinen Tab 1.2
Overzicht van locomotieven van de DB vòòr Reizigerstreinen.
In deze Tab. 1.2 en verder de foto's van de locomotieven van de DB die geschikt zijn voor Reizigerstreinen.
Er zijn ook een flink aantal gescande dia's bij, die zijn niet altijd even scherp maar ik ben toch blij dat ik dan een foto heb van de betreffende locomotief.
Baureihe 101 Tab 1.2.1
Baureihe 101
Zie hieronder de Tab met de Baureihe 101 met Werbung!
Meer weten over Baureihe 101 ? Klik !
De Baureihe 101 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de jaren 1990 gaf de Deutsche Bundesbahn aan de industrie opdracht voor de ontwikkeling van nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type 103. Belangrijke componenten werden reeds in de locomotieven 120 005 en 120 004 gebruikt. Beide locomotieven werden tijdens de proeven zonder storingen gebruikt in IC-diensten. Deze locomotief werd als type 121 verder ontwikkeld.
In 1994 verstrekte de Deutsche Bundesbahn (DB) de opdracht voor de bouw van deze locomotieven als BR 101 aan ABB Henschel. Op 1 juli 1996 vond de roll-out van de eerste locomotief, de 101 003, bij ADtranz in Kassel plaats.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 101 Werbung Tab 1.2.1.1
Baureihe 101
Werbung
Hieronder zijn de Br 101 met "Werbung" te zien. Voor mij persoonlijk is Werbung niet alleenels het een reclame-uiting is, maar ook als er iets op de zijkant staat.
Baureihe 103 Tab 1.2.2
Baureihe 103
Gelukkig bezit ik ook een paar opnames van deze mooie loc. Had hem ook in model!
De kwaliteit is minder (gescande dia) maar wel waardevol.
Meer weten over Baureihe 103 ? Klik !
De Baureihe 103, tot 1968 bekend als E03, is een zware en krachtige zesassige elektrische locomotief bestemd voor zeer snelle reizigerstreinen van de DB.
De Baureihe 103, tot 1968 bekend als E03, is een zware en krachtige zesassige elektrische locomotief bestemd voor zeer snelle reizigerstreinen van de DB. De serie 103, met haar gestroomlijnde uiterlijk, was vanaf 1970 het paradepaardje van de DB en tot aan de indienststelling van de Baureihe 101 en de ICE-treinstellen vormde zij de ruggengraat voor het trekken van snelle reizigerstreinen in Duitsland.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 110 Tab 1.2.3
Baureihe 110
Meer weten over Baureihe 110 ? Klik !
Baureihe 110, tot 1968 bekend als E10, is een elektrische locomotief bestemd voor personen- en sneltreinen bij Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door combinaties van meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk te Kassel, door Krauss-Maffei te München-Allach en door Krupp te Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 111 Tab 1.2.4
Baureihe 111
Meer weten over Baureihe 111 ? Klik !
De Baureihe 111 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Door de modernisering van diverse componenten werd in de jaren 1970 besloten een opvolger voor de locomotieven van de serie 110 te ontwikkelen. Hierbij werd veel aandacht aan de draaistellen en de inrichting van de cabine besteed. De ontwikkelingen stonden onder leiding van de firma Krauss-Maffei uit München-Allach.
In december 1974 vond de roll-out van de eerste locomotief de 111 001 bij Krauss-Maffei in München-Allach plaats.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 112 Tab 1.2.5
Baureihe 112
Foto's gemaakt in Berlijn en station Aken.
Meer weten over Baureihe 112 ? Klik !
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 113 Tab 1.2.6
Baureihe 113
Meer weten over Baureihe 113 ? Klik !
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 120 Tab 1.2.7
Baureihe 120
Meer weten over Baureihe 120 ? Klik !
De Baureihe 120 is een universele elektrische locomotief bestemd voor het personen- en goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 139 Tab 1.2.8
Baureihe 139
Foto's gemaakt in het Zwarte Woud, Station Hinterzarten
Meer weten over Baureihe 139 ? Klik !
De Baureihe 139 tot 1968 bekend als E40.11 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.
Uit dit prototype locomotieven werden achtereenvolgens de volgende locomotieven ontwikkeld en gebouwd als serie E41, als serie E40.11, en als serie E50.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 141 Tab 1.2.9
Baureihe 141
Aan de Rijn, vlakbij de Loreley.
Meer weten over Baureihe 141 ? Klik !
De Baureihe 141 tot 1968 bekend als E41 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.
Uit dit prototype locomotieven werden achtereenvolgens de volgende locomotieven ontwikkeld en gebouwd als serie E41, als serie E40, en als serie E50.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 143 Tab 1.2.10
Baureihe 143
Foto's gemaakt op diverse plaatsen in Duitsland.
Meer weten over Baureihe 143 ? Klik !
De Baureihe 143 (DR Baureihe 243) is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Reichsbahn (DR).
Door het steeds duurder worden van dieselolie besloot de Deutsche Reichsbahn (DR) tot het uitbreiden van de elektrificatie van het spoorwegnet. Voor uitbreiding van tractievoertuigen werd in 1972 een opdracht verstrekt voor de bouw van vierassige locomotieven gebaseerd op de zesassige locomotieven van de serie (DR) 250.
De locomotief werd ontwikkeld en gebouwd door VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf.
Na de val van de muur werd in 1991 onder politieke druk de door de DR ontwikkelde serie 112.0 uitgerust met conventionele wisselstroomtechniek (AC-techniek) verder te ontwikkelen en te bouwen als serie 112.1.
Na 1994 werden deze locomotieven onder meer gebruikt voor de S-Bahn Rhein-Ruhr, de Schwarzwaldbahn en de Höllentalbahn. Deze treinen bestaan uit rijtuigen van het type x met een stuurstand aan de ene zijde en een locomotief van deze serie de 143 aan de andere zijde. Voor deze combinaties werden zeitmultiplexe Wendezugsteuerung (ZWS) gebruikt.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 146 Tab 1.2.11
Baureihe 146
Foto's gemaakt voornamelijk in station Aken.
Zie hieronder de Tab met de Baureihe 146 met Werbung!
Meer weten over Baureihe 146 ? Klik !
De TRAXX is een familie van elektrische en diesel-elektrische locomotieven, gebouwd sinds 1998 door Bombardier Transportation in Kassel (Duitsland) voor spoorwegmaatschappijen in onder andere Nederland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg. TRAXX is een merknaam van Bombardier en is de afkorting van "locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility" en wordt door het bedrijf zelf steeds in hoofdletters geschreven.*
* Volgens 3railWiki
Baureihe 146 Werbung Tab 1.2.11.1
Baureihe 146
Werbung
Baureihe 181 Tab 1.2.12
Baureihe 181
Foto's gemaakt bij Station Ürzig aan de Moezel.
Meer weten over Baureihe 181 ? Klik !
De Baureihe 181.0, tot 1968 bekend als E310, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Om bij het passeren van een landsgrens het tijdrovend proces van het verwisselen van locomotieven te beperken besloot de Deutsche Bundesbahn (DB) tot de bouw van een aantal proeflocomotieven die onder verschillende bovenleidingsspanningen kunnen rijden. Dit type locomotief was hiervoor uitgerust voor twee spanningen voor het rijden in Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Later werden de locomotieven van de serie 181.2 ontwikkeld.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 182 Tab 1.2.13
Baureihe 182
Foto's gemaakt "Berlin Haupbahnhof"
Meer weten over Baureihe 182 ? Klik !
De Baureihe 182 van het type Siemens ES 64 U2 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de 1996 gaf een projectgroep van de Österreichische Bundesbahnen opdracht aan de industrie voor het uitbrengen van een offerte voor de ontwikkeling nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type ÖBB 1110, ÖBB 1010 en ÖBB 1040.
In 1998 viel de keuze op de offerte van Siemens dat een prototype voorstelde op basis van de DB 152, gebouwd door Krauss-Maffei in München-Allach. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
De techniek uit de locomotieven van de serie 1822 stond model voor deze locomotieven.
In februari 2010 werd bekend dat een deel van deze locomotieven werd overgeschreven van het bedrijfsonderdeel DB Schenker Rail naar het bedrijfsonderdeel DB Regio voor inzet in het personenvervoer.*
* Volgens Wikipedia
Zie hieronder de Tab met de Baureihe 812 met Werbung!
Baureihe 182 Werbung Tab 1.2.13.1
Baureihe 182 Werbung
Slechts van één locomotief een foto, maar toch.
Diesel Locomotieven Tab 1.3
Overzicht van Diesellocomotieven van de DB.
In deze Tab. 1.3 en verder de foto's van Diesellocomotieven, onderverdeeld in twee groepen, Diesel- en Rangeerlocomotieven.
Diesel locomotieven met o.a. de Ex NS MaK 6400 en 6500.
Tab 1.3.1.5. Diesellocomotieven met overzicht DB 6400
Tab 1.3.1.5.1 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.5.1 . DB 6400 met Railion Geel / Grijs
Tab 1.3.1.5.2 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.5.2. DB 6400 met Railion Rood
Tab 1.3.1.6. Diesellocomotieven met overzicht DB 6500
Tab 1.3.1.6. 1DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.6.1 . DB 6500 met Railion Geel / Grijs
Tab 1.3.1.6.2 DB 6400 heeft een extra Tab 1.3.1.6.2. DB 6500 met Railion Rood
Tab 1.3.2. Rangeerlocomotieven
Diesellocomotieven Tab 1.3.1.
Overzicht van Diesellocomotieven van de DB.
Baureihe 215 Tab 1.3.1.1
Baureihe 215
V160
Mijn enige foto van dit type diesel locomotief. (gescande Dia!)
Meer weten over Baureihe 215 ? Klik !
De Baureihe 215 was een diesellocomotief van de Deutsche Bundesbahn en later de Deutsche Bahn AG voor licht reizigers- en goederenvervoer. Tussen 1968 en 1971 werden er door een consortium van vier fabrikanten in totaal 150 gebouwd, genummerd 215.001-150.
Deze locomotief behoort tot de V160 familie. Andere locomotieven uit deze familie zijn de Baureihe 216 (de oorspronkelijke V160), de Baureihe 210, Baureihe 217 en Baureihe 218.
DB Schenker Rail nam tussen 2001 en 2003 68 van deze machines over. De overgenomen locomotieven werden omgenummerd in de serie Baureihe 225. In 2003 nam DB Autozug GmbH 18 locomotieven over, waarvan er vier als pluklocomotief voor reserveonderdelen achter de hand werden gehouden, en er 14 in dienst kwamen. De machines die in dienst kwamen werden genummerd in de serie 215.901-914.
* Volgens Wikipedia
Baureihe 220 Tab 1.3.1.2
Baureihe 220
V200
Meer weten over Baureihe 200 ? Klik !
De Baureihe 220, tot 1968 bekend als V200, is een dieselhydraulische locomotief bestemd voor personen- en goederentreinen bij de Deutsche Bundesbahn (DB). *
* Volgens Wikipedia
Baureihe 225 Tab 1.3.1.3
Baureihe 225
Slechts één locomotief van deze serie.
Baureihe 225 Inside!
Meer weten over Baureihe 225 ? Klik !
Die Baureihe 225 der Deutschen Bahn ist eine vierachsige Diesellokbaureihe. Die Lokomotiven gehören zu DB Cargo Deutschland (vormals DB Schenker Rail, davor Railion, früher DB Cargo) und werden im Güterverkehr eingesetzt.*
* Volgens Wikipedia
Baureihe 293 Tab 1.3.1.4.
Diesel 6400 ex NS Tab 1.3.1.5.
Diesel 6400
ex NS
Hier een groot overzicht van de huidige uitvoering van de Mak 6400 van de DB. Er zijn echter wel kleine verschillen en die laat ik ook zien.
Hier de uitvoering met de Sticker "Bedankt"
Hieronder de Loc's ZONDER naam.
Ook is er een loc, 6430, die met de sticker "Wegsleepdienst" onderweg is, deze loc had dan ook een speciale "Scharfenbergkoppeling" Er waren ook nog twee andere loc's met deze koppeling.
Nog een uitzondering zijn de volgende loc's, deze hebben een groot wit vlak op de neus.
Nog een uitzondering is deze loc 6454, deze heeft een schuine witte streep op de neus. De schuine streep is later vervangen door de "normale" witte horizontale streep met Logo.
Meer weten over Diesel 6400, ex NS? Klik !
De NS 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven van het type MaK DE 6400 gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), later Vossloh, voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het goederenvervoer. Na de opsplitsing van NS in 1995 zijn alle 6400'en overgegaan naar NS Cargo (nu: DB Cargo). De locomotieven zijn in Duitsland als "Baureihe 264" bekend.*
* Volgens Wikipedia
Diesel 6400 Geel / Grijs Tab 1.3.1.5.1
Diesel 6400 Railion Rood Tab 1.3.1.5.2
Diesel 6500 ex NS Tab 1.3.1.6.
Diesel 6500
ex NS
Naast de oudere foto's van Railion, Geel / Grijs en Rood zijn er natuurlijk ook foto's van de huidige uitvoering. Rood met DB.
Bijna allemaal met de sticker Jobs. De 6511 en 6512 hebben geen sticker.
Meer weten over Diesel 6500, ex NS ? Klik !
De NS 6400 is een serie dieselelektrische locomotieven van het type MaK DE 6400 gebouwd door Maschinenbau Kiel (MaK), later Vossloh, voor de Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het goederenvervoer. Na de opsplitsing van NS in 1995 zijn alle 6400'en overgegaan naar NS Cargo (nu: DB Cargo). De locomotieven zijn in Duitsland als "Baureihe 264" bekend.
* Volgens Wikipedia
Diesel 6500 Railion, Geel / Grijs Tab 1.3.1.6.1
Diesel 6500
Railion, Geel / Grijs
Het is in mijn begintijd van het treinspotten dat ik deze Locomotieven fotografeerde! Niet altijd even goed in beeld en de foto's weren nog in .jpg gemaakt.
De vreemde eend is de 6507, deze loc heeft geen logo!
Diesel 6500 Railion Rood Tab 1.3.1.6.2
Diesel 6500
Railion, Rood
Het is in mijn begintijd van het treinspotten dat ik deze Locomotieven fotografeerde! Niet altijd even goed in beeld en de foto's weren nog in .jpg gemaakt.
Hieronder de loc's in het rood met een schuine witte streep.
Hieronder de loc in het rood met een wit schuin vlak..
Rangeerlocomotieven Tab 1.3.2.
Hier in deze Tab 1.3.2 een (klein) overzicht van Rangeerlocomotieven.
Rangeerloc’s Baureihe 362 Tab 1.3.2.1.
Baureihe 362
V60
Meer weten over Baureihe 362? Klik !
Dit artikel gaat over de Deutsche Bahn (DB) locomotiefserie V 60, sinds 1968 bekend als serie 260 en 261 en later omgebouwd tot serie 360 - 365. Zie voor de serie 261 van het Voith type Gravita het artikel Baureihe 261. Zie voor locomotiefserie V 60 van de Deutschen Reichsbahn Baureihe 347 en Baureihe 344.
De Baureihe 260 en 261, tot 1968 bekend als V 60, is een dieselhydraulische locomotief bestemd voor het goederenvervoer van Deutsche Bundesbahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
Of dit artikel voor meer Info
Voor de Deutsche Bundesbahn worden in de jaren '60 in totaal 942 rangeerlocomotieven van de serie V60 gebouwd door diverse Duitse fabrieken.
Rond het jaar 2000 zijn een aantal locomotieven voorzien van sterkere motoren van Catarplillar en radiografische besturing. De omgebouwde locomotieven worden genummerd in de Baureihe 363.*
* Volgens RailWiki
Rangeerloc’s Baureihe 363 Tab 1.3.2.2
Baureihe 363
V60
Slechts enkele foto's in mijn Fotoarchief.
Meer weten over Baureihe 362? Klik !
De V 60-serie is een diesellocomotief voor rangeerdiensten die oorspronkelijk is ontwikkeld voor de Deutsche Bundesbahn. Het werd vanaf 1955 in gebruik genomen en is deels tot op de dag van vandaag in gebruik bij de opvolger van de Bundesbahn en enkele particuliere spoorwegmaatschappijen (stand: augustus 2023.
De asvolgorde C, die nog steeds gebruikelijk was bij het ingebruik nemen van de ingebruikname, maar later in vergelijking met andere diesellocomotieven, d.w.z. drie assen die via een stangaandrijving waren verbonden, leverde het de bijnaam "driepoot" op.*
* Volgens Wikipedia
Rangeerloc’s Baureihe 290 Tab 1.3.2.3.
Baureihe 294
V90
Slecht één locomotief.
Meer weten over Baureihe 290? Klik !
Die Baureihe V 90 ist eine mittelschwere dieselhydraulische Rangier- und Verschiebelokomotive mit der Achsfolge B’B’. Im Fahrzeugeinstellungsregister wurden die Baureihen 3290, 3294 und 3296 vergeben.*
* Volgens Wikipedia
Treinstellen Tab 1.4.
Overzicht van Treinstellen van de DB
In deze Tab. 1.4 en verder de foto's van Teinstellen, onderverdeeld drie onderdelen:
- Tab 1.4.1 Treinstellen van de DB
- Tab 1.4.2 Treinstellen DB Regio
- Tab 1.4.3 Treinstellen van andere aanbieders.
Treinstellen DB Tab 1.4.1.
Tab 1.4.1. Treinstellen van de DB.
Hieronder te zien gesorteerd op Baureihenummer.
DB Br 423 Tab 1.4.1.1
DB BR 423
Meer weten over Baureihe 423? Klik !
De Baureihe 423 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
* Volgens Wikipedia
DB Br 425 1.4.1.2
DB Br 425
Meer weten over Baureihe 425? Klik !
De Baureihe 425 is een vierdelig elektrisch treinstel met een laag vloerdeel voor het lokaal en regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
* Volgens Wikipedia
DB Br 426 1.4.1.3
DB Br 426
Meer weten over Baureihe 426? Klik !
De Baureihe 426 ook wel Erdbeerkörbchen of Babyquietschie genoemd is een tweedelig elektrisch treinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
DB Br 442 1.4.1.4
DB Br 442
Meer weten over Baureihe 442? Klik !
De Baureihe 422 is een vierdelig elektrisch treinstel met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
DB Br 611 1.4.1.5
DB Br 611
Meer weten over Baureihe 611? Klik !
De Baureihe 611 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel uitgerust met kantelbaktechniek voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
DB Br 628 1.4.1.6
DB Br 628
Meer weten over Baureihe628 ? Klik !
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB). Het treinstel bestaat uit een motorwagen (BR 628) en een stuurstand-wagen (BR 928) of uit twee motorwagen (BR 629).*
* Volgens 3 Rail Wiki
DB Br 644 1.4.1.7
DB Br 644
Meer weten over Baureihe 644? Klik !
De Baureihe 644 ook wel Talent genoemd is een dieseltreinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
* Volgens Wikipedia
DB Br 648 1.4.1.8
DB Br 648
Meer weten over Baureihe 648 ? Klik !
De Baureihe 648 ook wel Alstom type Coradia LINT 41 genoemd is een dieselmechanisch motorrijtuig of treinstel, een zogenaamde light train met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB)..*
* Volgens Wikipedia
DB Br 928 1.4.1.9
DB Br 928
Meer weten over Baureihe 928 ? Klik !
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB). Het treinstel bestaat uit een motorwagen (BR 628) en een stuurstand-wagen (BR 928) of uit twee motorwagen (BR 629).*
* Volgens 3 Rail Wiki
Treinstellen DB Regio Tab 1.4.2
Tab 1.4.2. Treinstellen van de DB met een duidelijk Regio opschrift.
Gesorteerd op naam. Met type treinstel.
Treinstellen die euroregio bahn
die euroregio bahn
Baureihe 643
Foto's gemaakt tijdens een Dagtrip Aken
Meer weten over Baureihe 643? Klik !
De Baureihe 643 ook wel Talent genoemd is een dieseltreinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
* Volgens Wikipedia
Treinstellen Hochrheinbahn
Hochrheinbahn
Baureihe 641
Foto's gemaakt tijdens onze Fototrip 2014, Dagje Basel!
Meer weten over Baureihe 290? Klik !
De Baureihe 641 is een reeks dieselhydraulische motorrijtuigen of treinstellen van het Alstom type Coradia A TER, een zogenaamde lighttrain met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).*
* Volgens Wikipedia
Meer weten over de Hochrheinbahn? Klik !
De spoorlijn Bazel - Konstanz ook wel Hochrheinbahn genoemd is een Duitse spoorlijn als lijn 4000 onder beheer van DB Netze. Met een lengte van ruim 414 km van Mannheim via Bazel naar Konstanz is dit een van de langste Duitse spoorlijnen.
Tussen Singen en Konstanz maken de treinen van de Schwarzwaldbahn gebruik van dit traject.*
* Volgens Wikipedia
Treinstellen Sudostbayerbahn
Sudostbayerbahn
Baureihe 628
Foto's gemaakt tijdens onze vakantie in 2015
Meer weten over Baureihe628 ? Klik !
De Baureihe 628 en 629 is een tweedelig dieselhydraulisch treinstel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB). Het treinstel bestaat uit een motorwagen (BR 628) en een stuurstand-wagen (BR 928) of uit twee motorwagen (BR 629).*
* Volgens 3 Rail Wiki
Treinstellen Suvex
Süvex
Baureihe 429
Foto's gemaakt tijdens onze Fototrip 2015 Oberwesel.
Meer weten over Süwex? Klik !
Unter dem Markennamen SÜWEX (lang Südwest-Express) führt die DB Regio Mitte (bis zum 1. Januar 2017 die DB Regio Südwest) seit dem 14. Dezember 2014 im Auftrag der Aufgabenträger für regionalen Schienennahverkehr in Rheinland-Pfalz und Saarland sowie Teilen von Baden-Württemberg und Hessen den schnellen Regionalverkehr durch.[1] Dazu zählen Verbindungen zwischen Koblenz, Trier, Kaiserslautern, Saarbrücken, Ludwigshafen am Rhein und Mainz sowie die Anbindung der Städte Frankfurt am Main, Karlsruhe, Mannheim und Luxemburg. Eingesetzt werden neue Elektrotriebzüge, die sich durch neue Innenraumkonzepte vom bestehenden Angebot der Bahn auf diesen Linien und anderswo in Deutschland unterscheiden sollen.*
* Volgens Wikipedia
Treinstellen ZVM
ZVM
Baureihe 643
Foto's gemaakt in Station Enschede.
Meer weten over Baureihe 643? Klik !
De Baureihe 643 ook wel Talent genoemd is een dieseltreinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
* Volgens Wikipedia
Treinstellen Andere aanbieders Tab1.4.3
Tab 1.4.3 Treinstellen andere aanbieders.
Hier een overzicht van treinstellen van andere aanbieders dan de DB.
Meridian
Meridian
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Foto's gemaakt tijdens onze vakantie in 2015
Meer weten over Meridian? Klik!
Meridian is een merknaam voor regionale treinen van de Bayerische Oberlandbahn (BOB), een dochteronderneming van Transdev GmbH. Meridian rijdt treinen in het zuiden van de Duitse deelstaat Beieren.
Op 15 april schreef het Beierse OV-bureau (Bayerische Eisenbahngesellschaft; BEG) de aanbesteding uit van de concessie "E-Netz Rosenheim". Op 9 december 2010 won het toenmalige Veolia Verkehr (tegenwoordig Transdev GmbH) het contract met een looptijd van 12 jaar zou op 15 december 2013 beginnen. Hierdoor werd de dient van de huidige vervoerder DB Regio Bayern (onder de merknaam München-Salzburg-Express) overgenomen. De exploitatie ligt in handen bij Transdev-dochter Bayerische Oberlandbahn. In de dienstregeling rijden de treinen onder de naam Meridian en met de afkorting M.
Op 19 september 2013 werd op station Rosenheim het eerste zesdelige elektrische treinstel van het type FLIRT 3 gepresenteerd.*
* Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel Stadler FLIRT? Klik!
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.*
*Volgens Wikipedia
Mittelrheinbahn
Mittelrheinbahn
Treinstel 460, DESIRO, Siemens
Foto's gemaakt tijdens diverse bezoeken aan de Rijn en Keulen.
Meer weten over de Mittelrheinbahn? Klik !
De Trans Regio Deutsche Regionalbahn GmbH is een Duitse spoorwegonderneming uit Koblenz en een dochteronderneming van Transdev GmbH. Trans Regio is actief in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts en rijdt onder de naam MittelrheinBahn op de Linke Rheinstrecke.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel Trans regio 460? Klik!
*Volgens Wikipedia
ODEG
ODEG
Treinstel ET 445, Stadler KISS
Foto's gemaakt tijdens diverse bezoeken aan Berlijn.
Meer weten over ODEG ? Klik !
De Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) is een in juni 2002 opgerichte vervoersmaatschappij in Duitsland. De maatschappij is voor 50% eigendom van de Prignitzer Eisenbahn (onderdeel van de Netinera-groep) en 50% eigendom van BeNEX (onderdeel van de Hamburger Hochbahn). Het exploiteert reizigersverbindingen op tien spoorlijnen in de deelstaten Berlijn, Brandenburg, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Saksen en sinds december 2012 ook twee Regional-Express-lijnen.
* Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel Stadler KISS? Klik!
De Stadler KISS, in eerste instantie ook wel Stadler Dosto genoemd, is een elektrisch dubbeldeks treinstel van fabrikant Stadler Rail. De naam "KISS" is een acroniem voor "Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug", wat comfortabele innovative sprintende S-Bahn-trein betekent. De eerste klant was de Schweizerische Bundesbahnen (SBB), die het treinstel vanaf 2011 inzet in de reizigersdienst op de S-Bahn van Zürich. Andere klanten zijn de BLS AG, de WESTbahn GmbH (WESTbahn) en de Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG).*
*Volgens Wikipedia.
Prignitzer Eisenbahn
Prignitzer Eisenbahn
PEG
Treinstel VT 643
Foto gemaakt in Station Enschede.
Meer weten over Prignitzer Eisenbahn ? Klik !
De Prignitzer Eisenbahn GmbH (afgekort: PEG) was een Duitse particuliere spoorwegmaatschappij uit Berlijn. PEG was actief in Brandenburg en Noordrijn-Westfalen, waarbij ook een verbinding naar Enschede. De PEG fungeert als holding voor de spoorwegmaatschappij Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG) (50%), busbedrijf Neißeverkehr (80%) en het onderhoudsbedrijf van moederonderneming Netinera.
De holdingmaatschappij van de PEG, Prignitzer Eisenbahn Holding AG, was tussen april 2004 en februari 2011 voor 90% eigendom van het Britse Arriva en was onderdeel van PE Arriva AG, dat weer behoort tot Arriva Deutschland GmbH. Arriva Deutschland werd op 16 februari 2011 door Deutsche Bahn (DB) verkocht aan een consortium van Italiaanse Ferrovie dello Stato (FS) en Luxemburgse Infrastructuurfonds Cube Infrastructure die verdergaat onder de naam Netinera.
* Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel VT 643 ? Klik!
De VT 643 ook wel Talent genoemd is een dieseltreinstel, een zogenaamde lichtgewichttrein met lagevloerdeel voor het regionaal personenvervoer van de Prignitzer Eisenbahn GmbH*
* Volgens Wikipedia.
RheingauLinie
RheingauLinie
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Foto's gemaakt tijdens diverse bezoeken aan de Rijn.
Meer weten over RheingauLinie ? Klik !
Langs de Middenrijn. Goede reis op een fantastische route!
De RheingauLinie rijdt voor u over een van de mooiste spoortrajecten van Duitsland. Het verbindt de steden Neuwied, Koblenz, Wiesbaden en Frankfurt in één keer en ontsluit zo de Rijngemeenschappen op de rechteroever van de Rijn in het Rhein-Lahn-district en het Rheingau-Taunus-district. Of het nu gaat om de romantiek van de Rijn in betoverende plaatsen als Kaub en Rüdesheim of de bijzondere flair van grote steden als Koblenz of Frankfurt - met de Rheingau-lijn valt veel te beleven en te beleven.
*Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel Stadler FLIRT? Klik !
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train.*
*Volgens Wikipedia
RRX
RRX
Rhein Rhur Xpress
Treinstel 4602, DESIRO HC, Siemens
Slecht 1 treinstel kunnen fotograferen.
Meer weten over RRX ? Klik !
De Rhein-Ruhr-Express (RRX) is een spoorwegproject in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen dat bestaat uit vijf Regional-Express-treinen (RE).*
* Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel Siemens Desiro? Klik!
De Desiro is de naam voor een lighttrain die door Siemens Transportation Systems (tegenwoordig: Rail Systems) werd ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. De Desiro is uitgegroeid tot een serie treinstellen voor uiteenlopende doeleinden: het regionaal personenvervoer en het lokaal personenvervoer; soms ook S-Bahn-verkeer. De naam is van het Engelse to desire afgeleid.
Bij de modulaire opbouw van de treinstellen is een variabele samenstelling met elektrische aandrijving en met dieselaandrijving in treinschakeling van meerdere eenheden mogelijk, en in verschillende lengtes.
De productie vindt plaats in Krefeld-Uerdingen en Praag. De testritten vinden plaats in het Prüfcenter in Wegberg-Wildenrath.*
*Volgens Wikipedia
Vlexx
Vlexx
Treinstel 620, Alstom Coradia
Foto's gemaakt tijdens onze Fototrip Oberwesel in 2015.
Meer weten over Vlexx ? Klik !
Vlexx GmbH (eigen schrijfwijze vlexx) is een spoorwegonderneming met het hoofdkantoor in Mainz en een dochtermaatschappij van Regentalbahn, die wederom sinds 2011 via moedermaatschappij Netinera tot de Italiaanse staatsspoorwegen Ferrovie dello Stato hoort. Vlexx exploiteert reizigersvervoer in Rijnland-Palts, Saarland en Hessen evenals een grensoverschrijdende verbinding naar Frankrijk tot station Wissembourg.*
* Volgens Wikipedia
Meer weten over het Treinstel 620 Alstom Cordia? Klik!
Alstom Coradia is de naam voor een serie lichtgewichttreinen die door Alstom (voorheen Linke-Hofmann-Busch) wordt ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. De naam Coradia wordt door Alstom toegevoegd aan treinstellen van met verschillende technische kenmerken, voor het lokale en regionale personenvervoer.*
*Volgens Wikipedia
Westfalenbahn
Westfalenbahn
Treinstel Stadler Flirt ET 300
Een bezoek aan Station Bad Bentheim laat mij kennismaken met deze Vervoerder WestfalenBahn.
Meer weten over Westfalenbahn? Klik!
De Westfalenbahn GmbH (afgekort: WFB; ook wel als WestfalenBahn geschreven) is een Duitse spoorwegmaatschappij. Westfalenbahn rijdt treinen in het noorden van Noordrijn-Westfalen en in Nedersaksen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Bielefeld.*
*Volgens Wikipedia
Meer weten over Stadler Flirt? Klik!
De Stadler FLIRT is een elektrisch, lichtgewicht treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail. Volgens de Duitse uitleg van Stadler was het een acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, volgens de Engelse stond het voor Fast Light Innovative Regional Train. Vanwege de ontwikkelingen aan het treintype is dit aangepast naar de Duitse Flinker Leichter Intercity- und Regional-Triebzug", of het Engelse Fast Light Intercity- and Regional-Train..*
*Volgens Wikipedia