2. Overzicht van locomotieven van de DB geschikt voor Reizigerstreinen!
Hierbij de foto's van de locomotieven van de DB die geschikt zijn voor Reizigerstreinen.
Er zijn ook een flink aantal gescande dia's bij, die zijn niet altijd even scherp maar ik ben toch blij dat ik dan een foto heb van de betreffende locomotief.
Baureihe 101
Baureihe 101 Werbung
Baureihe 103
Baureihe 103
Ik heb gelukkig nog een aantal Dia's waarop dit mooie type locomotief staat, zelfs in de oude creme / rode uitvoering als in de nieuwe rode uitvoering.!
Meer weten over de Baureihe 103 van de DB? Klik!
De Baureihe 103, tot 1968 bekend als E03, is een zware en krachtige zesassige elektrische locomotief bestemd voor zeer snelle reizigerstreinen van de DB.
De Baureihe 103, tot 1968 bekend als E03, is een zware en krachtige zesassige elektrische locomotief bestemd voor zeer snelle reizigerstreinen van de DB. De serie 103, met haar gestroomlijnde uiterlijk, was vanaf 1970 het paradepaardje van de DB en tot aan de indienststelling van de Baureihe 101 en de ICE-treinstellen vormde zij de ruggengraat voor het trekken van snelle reizigerstreinen in Duitsland.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 110
Baureihe 111
Baureihe 112
Baureihe 112
Meer weten over de Baureihe 112 van de DB? Klik!
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
*Volgens Wikipedia
Foto's gemaakt in Berlijn en station Aken.
Baureihe 113
Baureihe 113
Meer weten over de Baureihe 113 van de DB? Klik!
Baureihe 112, tot 1968 bekend als E10.12, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Baureihe 113 en Baureihe 114 zijn ontstaan door het vernummeren van Baureihe 112-locomotieven.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 120
Baureihe 120
Meer weten over de Baureihe 120 van de DB? Klik!
De Baureihe 120 is een universele elektrische locomotief bestemd voor het personen- en goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 139
Baureihe 139
Meer weten over de Baureihe 139 van de DB? Klik!
De Baureihe 139 tot 1968 bekend als E40.11 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
De locomotieven werden na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld en gebouwd door meerdere fabrikanten. Het ging hierbij om de bovenbouw gebouwd door Henschel werk Kassel, door Krauss-Maffei werk München-Allach en door Krupp werk Essen en de elektrische installatie gebouwd door AEG, door BBC en door Siemens.
In de herfst van 1952 vond de roll-out van de eerste locomotief de E10 001 bij Krauss-Maffei en AEG in München-Allach plaats.
Uit dit prototype locomotieven werden achtereenvolgens de volgende locomotieven ontwikkeld en gebouwd als serie E41, als serie E40.11, en als serie E50.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 141
Baureihe 143
Baureihe 143
Meer weten over de Baureihe 143 van de DB? Klik!
De Baureihe 143 (DR Baureihe 243) is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Reichsbahn (DR).
Door het steeds duurder worden van dieselolie besloot de Deutsche Reichsbahn (DR) tot het uitbreiden van de elektrificatie van het spoorwegnet. Voor uitbreiding van tractievoertuigen werd in 1972 een opdracht verstrekt voor de bouw van vierassige locomotieven gebaseerd op de zesassige locomotieven van de serie (DR) 250.
De locomotief werd ontwikkeld en gebouwd door VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) „Hans Beimler“ in Hennigsdorf.
Na de val van de muur werd in 1991 onder politieke druk de door de DR ontwikkelde serie 112.0 uitgerust met conventionele wisselstroomtechniek (AC-techniek) verder te ontwikkelen en te bouwen als serie 112.1.
Na 1994 werden deze locomotieven onder meer gebruikt voor de S-Bahn Rhein-Ruhr, de Schwarzwaldbahn en de Höllentalbahn. Deze treinen bestaan uit rijtuigen van het type x met een stuurstand aan de ene zijde en een locomotief van deze serie de 143 aan de andere zijde. Voor deze combinaties werden zeitmultiplexe Wendezugsteuerung (ZWS) gebruikt.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 146
Baureihe 146
Meer weten over de Baureihe 146 van de DB? Klik!
De TRAXX is een familie van elektrische en diesel-elektrische locomotieven, gebouwd sinds 1998 door Bombardier Transportation in Kassel (Duitsland) voor spoorwegmaatschappijen in onder andere Nederland, Duitsland, Zwitserland en Luxemburg. TRAXX is een merknaam van Bombardier en is de afkorting van "locomotives platform for Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility" en wordt door het bedrijf zelf steeds in hoofdletters geschreven.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 146 Werbung
Baureihe 181
Baureihe 181
Meer weten over de Baureihe 181 van de DB? Klik!
De Baureihe 181.0, tot 1968 bekend als E310, is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer van de Deutsche Bundesbahn (DB).
Om bij het passeren van een landsgrens het tijdrovend proces van het verwisselen van locomotieven te beperken besloot de Deutsche Bundesbahn (DB) tot de bouw van een aantal proeflocomotieven die onder verschillende bovenleidingsspanningen kunnen rijden. Dit type locomotief was hiervoor uitgerust voor twee spanningen voor het rijden in Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. Later werden de locomotieven van de serie 181.2 ontwikkeld.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 182
Baureihe 182
Meer weten over de Baureihe 182 van de DB? Klik!
De Baureihe 182 van het type Siemens ES 64 U2 is een elektrische locomotief bestemd voor het personenvervoer en voor het goederenvervoer van de Deutsche Bahn (DB).
In de 1996 gaf een projectgroep van de Österreichische Bundesbahnen opdracht aan de industrie voor het uitbrengen van een offerte voor de ontwikkeling nieuwe locomotieven ter vervanging van oudere locomotieven van het type ÖBB 1110, ÖBB 1010 en ÖBB 1040.
In 1998 viel de keuze op de offerte van Siemens dat een prototype voorstelde op basis van de DB 152, gebouwd door Krauss-Maffei in München-Allach. Uit dit prototype ontstond een groot aantal varianten.
De techniek uit de locomotieven van de serie 1822 stond model voor deze locomotieven.
In februari 2010 werd bekend dat een deel van deze locomotieven werd overgeschreven van het bedrijfsonderdeel DB Schenker Rail naar het bedrijfsonderdeel DB Regio voor inzet in het personenvervoer.*
*Volgens Wikipedia
Baureihe 182 Werbung