SBB (Schweizerische Bundesbahnen)
Officiële benaming SBB - CFF - FFS
De Zwitserse federale spoorwegen, in het Duits Schweizerische Bundesbahn (SBB), in het Frans Chemins de fer fédéraux Suises (CFF) en in het Italiaans Ferrovie Federali Svizzere (FFS) is de nationale spoorwegmaatschappij van Zwitserland.
De SBB is een dankbaar foto-object door zijn mooie locomotieven die deels ook in Reclameuitvoering rondrijden.
Niet alleen de locomotieven maar natuurlijk ook het Zwitserse landschap waarin ze ronddijden maakt het tot een dankbaar fotoobject!
Op deze pagina van de SBB laat ik de diverse locomotieftypes zien die ik voor de lens heb gekregen in de loop der jaren. Gegroepeerd per type en op locomotiefnummer.
SBB Cargo Re 420
Een andere manier van presenteren!
Voor informatie over dit type locomotief, Klik hieronder voor de info.
Meer weten over de Re 420? Klik!
De Re 4/4 II, tegenwoordig volgens UIC als Re 420 en Re 421 gekenmerkt, is een type universeel inzetbare elektrische locomotief die gebruikt wordt door de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en gebruikt als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. Zware treinen kan een Re 4/4 II vervoeren in treinschakeling met een tweede Re 4/4 II, zeer zware (goederen)treinen kan Re 4/4 II vervoeren in treinschakeling met locomotieven van het type Re 6/6. Zo'n combinatie duidt de vakman ter plaatse aan met Re 10/10. De Re 4/4 II is met 277 geleverde eenheden de tot dusver grootste ooit in Zwitserland geleverde serie tractievoertuigen. De bouw en levering vonden plaats in een tijdvak van 21 jaar van 1964 tot en met 1984.*
*Volgens Wikipedia
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 420 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Vanwege de beperkte ruimte, is deze presentatie op een andere manier!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Cargo Re 421
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 421 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 460
Voorheen Loc. 2000
De serie 460 (eerst Loc 2000) is momenteel de standaard locomotief in het rood, maar gelukkig zijn er ook locomotieven die een ander uiterlijk hebben door een Reclameuiting, de z.g. Werbeloks of Reclamelocomotieven.
Voor meer info over dit locomotief type klik hieronder .
Meer weten over de Re 460? Klik!
De SBB Re 460, ook wel lok 2000 genoemd, is een elektrische locomotief voor het goederenvervoer en het personenvervoer van de Zwitserse spoorwegonderneming Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
In de jaren 70 onderzocht de SBB welke vormen van hogesnelheidsvervoer in Zwitserland toepasbaar waren. Daarbij kreeg het project Bahn 2000 langzaam vorm. Een kosten-baten-analyse leidde tot de conclusie dat de infrastructuur en rollend materieel geschikt moesten zijn voor een maximale snelheid van 200 km/h.
De locomotieven die daarvoor nodig waren werden ontwikkeld en gebouwd door Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) in Winterthur en Asea Brown Boveri (ABB) in Zürich. Het uiterlijk van deze locomotieven werd door het Italiaanse designbureau Pininfarina ontworpen.
De SBB bestelde voor het personenvervoer eind 1987 de eerste serie van twaalf locomotieven met typeaanduiding Re 4/4 VI en medio 1989 werd een tweede serie van twaalf locomotieven besteld. De eerste twaalf locomotieven werden besteld onder de nummers 10701 - 10712, die op dat moment ook nog in gebruik waren bij de serie Ae 3/6 I (bouwjaar 1920-1929), waarvan de laatste pas in 1994 buiten dienst ging.
In de herfst van 1989 kreeg SBB opdracht van de Bondsraad om capaciteit beschikbaar te stellen voor het Huckepack-transport, een gecombineerde manier van vervoer per vrachtwagen en trein. Aan de daaropvolgende aanbestedingsprocedure werd onder meer door het consortium SLM/ABB deelgenomen met hun concept Lok 2000.
Het consortium won de aanbesteding en kreeg medio 1990 een vervolgopdracht voor nog eens 75 locomotieven. Daarmee had de SBB 99 locomotieven besteld van een serie die alleen nog maar op de tekentafel bestond.
De eerste Re 4/4 460 (zoals de serie toen nog werd aangeduid) werd begin 1991 aan pers en publiek gepresenteerd maar was op dat moment nog niet rijvaardig. Medio 1991 kon de 460 000 op eigen kracht haar eerste meters maken. Op 28 januari 1992 werd de eerste Re 460 officieel afgeleverd.
Tot slot werden nog een nabestelling voor nog eens 20 locomotieven bij SLM/ABB geplaatst, waarmee de serie een omvang van 119 eenheden kreeg.
Na het verhelpen van de vele kinderziekten, kon de 460 vanaf 1994 in het regelmatige verkeer worden aangetroffen. In het begin werd de Re 460 zowel voor het personen- als goederenvervoer ingezet, in het goederenvervoer deels in meerspandienst. Na 1999 zijn de goederendiensten overgenomen door TRAXX-locomotieven uit de serie SBB Re 482/484, BLS Re 485/486.
Vanaf 1997 werd dit type locomotief als tractievoertuig voor de IC2000-rijtuigen ingezet.*
*Volgens Wikipedia
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 482
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 482 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
Meer weten over Re 482? Klik!
De Re 482 is een elektrische locomotief van het type Bombardier TRAXX F140 AC / F140 AC2, bestemd voor het goederenvervoer van de Zwitserse spoorwegonderneming Schweizerische Bundesbahnen (SBB).
De locomotieven worden door SBB Cargo gebruikt in het goederenvervoer in Zwitserland en in Duitsland.*
*Volgens Wikipedia
SBB Cargo 620
Hier een overzicht van SBB Cargo locomotieven Re 6/6 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 4/4 II
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 4/4 II op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
SBB Re 6/6
Hier een overzicht van SBB locomotieven Re 6/6 op locomotiefnummer, van elk nummer in mijn fotoarchief 1 foto!
Binnenkort meer te zien, nog even geduld s.v.p.
Meer weten over de Re 6/6? Klik!
De Re 6/6, tegenwoordig volgens UIC als Re 620 gekenmerkt, is een type universeel inzetbare elektrische locomotief in dienst bij de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en oorspronkelijk ingezet als tractie voor alle soorten reizigers- en goederentreinen. Sinds de toedeling aan 'Cargo' dient de Re 6/6 / Re 620 uitsluitend nog als tractiemiddel voor goederentreinen. De Re 6/6 / Re 620 is de laatste in conventionele wisselstroomtechniek en speciaal voor de dienst op de Gotthard ontworpen en gebouwde elektrische locomotief, welke de industrie vanaf 1975 in serie aan de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) leverde. De serie heeft meteen vanaf haar indienststelling wapens gekregen van gemeenten in Zwitserland met een band met de spoorwegen.*
*Volgens Wikipedia